اخبار

بیش از ۷۰ درصد جمعیت مورد بررسی مطالعه کوهورت روانسر دچار اضافه وزن و چاقی می باشند

بیش از ۷۰ درصد جمعیت مورد بررسی مطالعه کوهورت روانسر دچار اضافه وزن و چاقی می باشند

💢دکتر یحیی پاسدار نماینده مجریان کوهورت روانسر در شورای پژوهشی دانشگاه:🔻🔻

 

📌کوهورت  روانسر یکی از مطالعات بزرگ Persian کوهورت میباشد که با هدف ارزیابی بیماری‌های غیر واگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده است. 

 

📌دلیل انتخاب شهرستان روانسر داشتن قومیت "کُرد" و همچنین همکاری خوب مسئولان وقت شهرستان روانسر با مجریان کوهورت و در اختیار قرار دادن امکانات لازم جهت انجام پروژه بود.

 

📌فاز اول این مطالعه با بررسی بیش از ۱۰ هزار بزرگسال ۳۵ تا ۶۵ سال و ۳ هزار نفر ۱۸ تا ۳۴ سال به پایان رسیده و هم اکنون نیز فاز های پیگیری سال پنجم و ششم در حال انجام می باشد.

 

📌از دستاوردهای مهم این پروژه می‌توان به کسب امتیاز علمی و پژوهشی و نقش موثر در رتبه بندی کشوری و ارتقاء جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح وزارت بهداشت و درمان، چاپ بیش از ۴۰ مقاله در مجلات بین المللی، انجام بیش از ۲۸ عنوان پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از داده های کوهورت، انجام ۴۵ طرح تحقیقاتی تصویب شده از دیتاهای کوهورت و دستیابی به شیوع و بروز بیماری های غیر واگیر با هدف کنترل و پیشگیری این بیماری ها و شناسایی عوامل خطر اشاره کرد.

 

📌نتایج مطالعات نشان داد که در جمعیت روانسر شیوع چاقی ۲۶.۷ درصد و شیوع اضافه وزن ۴۳.۵ درصد می باشد، همچنین شیوع بیماری های قلبی، عروقی در جمعیت مورد بررسی  ۱۸ درصد، شیوع پرفشاری خون ۱۶ درصد، شیوع دیابت ۹ درصد، شیوع سندروم متابولیک ۳۳.۵ درصد، شیوع سنگهای کلیوی نزدیک به ۱۸.۵ درصد می‌باشد و اختلال چربی های خون ۴۴ درصد است، این یافته ها نشان می دهد که این بیماری ها با الگوی کشوری فاصله و شیوع نسبتاً بالاتری را نسبت به میانگین کشوری دارند.

 

📌از جمله موارد دیگر قابل توجه در یافته های کوهورت این می باشد که میانگین نمک دریافتی در بزرگسالان شهرستان روانسر بیشتر از دو برابر حد مجاز و میانگین دریافت چربی های اشباع بیش از حد مجاز کشوری می باشد. 

 

📌مرکز تحقیقات مطالعات آینده نگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تایید دانشگاه در مراحل نهایی تصویب در شورای گسترش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.

 

۱۸ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید