اخبار

پیام سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر به مناسبت روز جهانی ایدز

اول دسامبر هر سال برابر با دهم آذر ماه روز جهانی ایدز می باشد ؛ نظر به اینکه موضوع ایدز صرفا یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، امنیتی و ... نیز می باشد ، به منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص ، تعیین زمان بیشتر از یک روز و تعمیم آن به " هفته اطلاع رسانی ایدز " از 16- 10 آذر ماه مد نظر قرار گرفته است  .
هر سال کشورهای دنیا با یک شعار همگام می شوند تا روند انتشار این بیماری را کنترل نمایند ، 2 سال قبل مشارکت همه سازمانها و نهادها را با شعار "هم پیمان در برابر گسترش ایدز پیشگام شویم"را خواستار شدیم . نتایج ارزشیابی سازمانها و نهادها در سال گذشته مشارکت موثر و ثمر بخش تمامی سازمانها را نشان داد و این جای تشکر و قدردانی از تمامی فعالان این عرصه را فراهم می نماید .
مشاهده آمارهای جهانی روند کنترل و کاهش بیماری را نوید می دهد اما نگرانی پیش و رو این است که بیش از 95% موارد آلودگی جدید را کشورهای درحال توسعه رقم می زنند ، مناطقی که شرایط اقتصادی نامطلوب ، عدم دسترسی به خدمات مناسب ، عدم آگاهی صحیح از راههای انتقال ، افزایش رفتارهای پرخطرمانند اعتیاد تزریقی و تماس جنسی محافظت نشده می تواند آتش اپیدمی را شعله ور سازد . کشور ما به لحاظ همجواری با مناطقی که میزان آلودگی در آنها رو به افزایش است و در اغلب این کشورها نیز سیستم بهداشتی درمانی فعالی وجود ندارد و همچنین بدلیل تغییر الگوی رفتاری اعتیاد ، افزایش روند سوء مصرف مواد اعتیاد آور جدید و صنعتی ، تغییر الگوی رفتار جنسی و کاهش سن اعتیاد ، این نگرانی را می افزاید .
آموزش و اطلاع رسانی بعنوان یکی از مهمترین استراتژی های پیشگیری از آلودگی به ویروس اچ آی وی و ایدز مطرح بوده و هفته اطلاع رسانی در خصوص ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب مشارکت سیاستگذاران ، مسئولان و جامعه برای حرکتی تاثیر گذار در مقابله با ایدز می باشد ، شعار امسال همانند سال گذشته به این قرار است : " دسترسی به آموزش ، پیشگیری ، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است . با مشارکت در اطلاع رسانی ، گسترش خدمات پیشگیری و درمان ، پرهیز از انگ و تبعیض ، همه افراد جامعه را از این حق بهره مند سازیم "   .
امید است امسال نیز همچون سالهای گذشته و بیش از پیش در تحقق این شعار گام برداریم .
دکتر صحبت رضایی
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر
۱۰ آذر ۱۳۸۹ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید