شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در اجرای بندهای 2 ، 5، 7 ، 9 ، 11 و 12 سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصویب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ 1/7/93 هیات وزیران و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، "شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت" به شرح پیوست جهت اجرا از تاریخ 15/8/93 ابلاغ می گردد. شمول شیوه نامه: کلیه پزشکان و دست اندرکاران حرف پزشکی و کلیه مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت حقیقی و حقوقی دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی و خیریه وسازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت . تعریف تخلفات: منظور از تخلف در این شیوه نامه موارد ذیل می باشد: 1- هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیئت محترم وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار 2- دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی 3- هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات 4- عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیئت محترم وزیران توسط سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت . 5- هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات نحوه رسیدگی به تخلفات و شکایات: 1-کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر روش های موجود، میتوانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شکایت در سایت اینترنتی www.1690.ir شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت نمایند. 2- شروع رسیدگی به شکایات از طریق دریافت اطلاعات از سامانه تلفنی یا اینترنتی و یا مراجعه شاکی و یا گزارش مراجع ذیصلاح خواهدبود. 3- شکایات مزبور پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روزکاری،ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکمیل مستندات وتهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کمیته کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می نماید. تبصره1: درصورتیکه پزشک مشتکی عنه کارمند (رسمی ، پیمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رییس دانشگاه یا رییس سازمان مربوطه در استان ارجاع می گردد. تبصره 2: در صورتی که شکایت واصله به مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مرتبط با موضوع این شیوه نامه نباشد، مراتب حداکثر طی 2 روز به اطلاع شاکی رسانده خواهد شد. 4- مراجع رسیدگی شامل هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور درمانی وبهداشتی، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تدابیر لازم را جهت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های موضوع این دستورالعمل معمول خواهندداشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طریق سامانه هم به شاکی اطلاع رسانی می گردد. اعمال اختیارات قانونی: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر واحدهای تابعه و وابسته و نیز سازمان نظام پزشکی در اعمال اختیارات قانونی خود ، گزارش های واصله در خصوص تخلفات احراز شده اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع این شیوه نامه ) را در موارد ذیل لحاظ نمایند: مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی: 1- جلوگیری از صدور پروانه جدید به منظور توسعه مرکز 2- لغو پروانه مسئول فنی 3- کاهش امتیاز یا درجه اعتباربخشی 4- عدم موافقت با توسعه تجهیزات سرمایه ای 5- لغو قرارداد از سوی بیمه های پایه و تکمیلی مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی: 1- قطع پاداش و امتیازهای مدیریتی رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد 2- لغو پروانه مسئول فنی 3- عزل رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد 4- معرفی مدیران به هیئت های تخلفات اداری کارکنان یا هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی حسب مورد پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی: 1- ارجاع پرونده به هیئت انتظامی نظام پزشکی شهرستان 2- ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات حکومتی 3- عدم تمدید پروانه مطب از سوی نظام پزشکی 4- لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی از کمیسیون ماده 20 5- عدم تاًیید صلاحیت حرفه ای جهت تاسیس مراکز درمانی از کمیسیون ماده 20 6- لغو قرارداد بیمه های پایه و تکمیلی از سازمانهای بیمه گر 7- گزارش برای تشکیل پرونده ویژه در دوایر مالیاتی اداره دارایی پزشکان شاغل در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی: علاوه براعمال اقدامات انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه ، موارد اعمال اختیارات قانونی ریاست دانشگاه/ دانشکده عبارتند از: 1- عدم ارتقا مرتبه و ترفیع پایه پزشکان عضو هیئت علمی 2- عدم ترفیع پایه پزشکان غیر هیئت علمی 3- عدم انتصاب در سمت های مدیریتی دانشگاه(معاونت دانشگاه، ریاست یا معاونت دانشکده ها،مدیریت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی،ریاست یا معاونت شبکه بهداشت درمانی، ریاست یا معاونت بیمارستان ، مدیریت گروه، ریاست بخش و....). 4- عدم عضویت در شوراها وکمیته های وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی،هیئت های بورد تخصصی و فوق تخصصی، ریاست و دبیری همایشهای علمی و عضویت در هیئت مدیره انجمنهای علمی تخصصی 5- عدم موافقت با ماموریت های آموزشی و فرصت های مطالعاتی 6- تقلیل یا قطع پاداش های مالی و کارانه بیمارستانی 7- جابجایی محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی 8- آماده به خدمت نمودن پزشکان و کارکنان غیر هیئت علمی موضوع ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری 9- اعمال مجازات های بندهای ج (کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه) و د ( انفصال موقت از یک ماه تا یک سال ) و ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری با رعایت ماده 12 آن قانون |