فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۹ فروردین
    • 28 March
    • ١٧ رمضان

درچنین روزی « محمد بن موسی عبدالعزیز» مشهور به« سیبویه » در گذشت .وی  نحوی تمامی عیاری بود که در حوزه علم نحو پیروان بسیاری نیز داشت  . او اصالتا ایرانی بود و این امر که وی در نحو ادبیات عرب صاحب سبک و اندیشه بود  ، بسیار جالب توجه می نماید . گویند ابتدا ابوالاسود دوئلی علم نحو را وضع کرد و پس ازاو دانشمندانی چون سیبویه آن را گسترش دادند . وی شاگرد  خلیل بن احمد  بود . گفته می شود  سیبویه  علم نحو را به بهترین شیوه ممکنه   کامل ساخت و کتاب مشهور خود را در علم نحو تالیف کرد . گفته اند  بعدها کتب بسیاری در حاشیه کتاب وی نگاشته شدند تا جاییکه  مقصود  مردم از لفظ  کتاب ، کتاب سیبویه را به ذهن متبادر می ساخت .


در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل نقاش مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «مدرسه  آتن»  عنوان مهمترین اثر اوست . نام کامل  رافائل  ، رافائلو سانزیو است . وی در سال1520 میلادی  در رم در گذشت . رافائل ابتدا اصول نقاشی  را از  پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش  برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی  نقاش معروفی به نام  «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا  نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند  .او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد .  « خانواده  مقدس»، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و « باغبان زیبا»  از جمله مهمترین آثار اویند .


در چنین روزی در سال 1868 میلادی آلکسی پشیکوف یا ماکسیم گورکی نویسنده مشهور و بر جسته روس به دنیا آمد . مادر عنوان مهمترین اثر اوست .
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  آی کتاب دات کام : آلکسی ماکسیمویچ پشکوف معروف به ماکسیم گورکی به سال 1869 در شهر نیژنی نوگورود یا گورکی گراد کنونی متولد شد. بیش از پنج سال نداشت که پدرش درگذشت و مادرش دوباره ازدواج کرد و او را با پدربزرگ پیرش تنها گذاشت. گورکی چند سال نزد پدربزرگش بسر برد ولی چون دید که پیرمرد ناتوان از عهده خرج خویش نیز بر نمی آید خانه او را ترک گفت و تنها و بی کس به سوی سرنوشت نامعلومش رهسپار گردید. به ادسا رفت و در آنجا باربر شد، پس از آن به شهرهای دیگر روسیه ازقبیل تفلیس، نمازان و سایر شهرها سفر کرد و به کارهای مختلف: شاگرد نانوایی، پاسبانی و مستخدمی راه آهن تن در داد. در همین مدت با سواد کمی که داشت مطالعه می کرد و به ادبیات عشق می ورزید. به تدریج دست به قلم برد و اولین داستان خویش را در یکی از روزنامه های قفقاز نوشت. به زودی توانست نظر مردم را به سوی خویش جلب نماید. در این تاریخ گورکی که شهرت یافته بود شروع به نوشتن آثار معروف خود کرد و سپس کشور را به سوی اروپا و آمریکا ترک گفت. در خارج از کشور نیز دست از فعالیت بر نداشت و به فعالیت خویش افزود تا آنکه انقلاب 1917 به ثمر رسید و گورکی همانند سرداری فاتح به کشور بازگشت. مدتی سخنگوی دولت بود تا آنکه به شدت بیمار گشت و سفری برای معالجه به خارج نمود. در سال 1928 به روسیه بازگشت و بالاخره در سال 1936 هنگامی که 67 سال داشت جان سپرد.کتاب های زیر از مهمترین آثار گورکی می باشند:ولگردان، آنها که وقتی آدمی بودند، دانشکده های من، توفان، سه رفیق، نهم ژانویه، همسفر، بوران، نخستین عشق من، استادان زندگی، نگهبان شدم، خرده بورژواها، واسکا، فضول، زندانیان، یک اعتراف و مادر .


در چنین روزی در سال 1941 میلادی ویرجینیا وولف نویسنده مشهور آمریکایی دار فانی را وداع گفت . وی در 59 سالگی  خود کشی کرد . در چنین روزی در سال 1882 میلادی   ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی  دیده  به جهان گشود . وی در  بیست و چهار سالگی  نخستین کتاب خود را منتشر کرد . "خانم دالووی" و  "بسوی فانوس دریایی"   از جمله مهمترین آثار اویند . وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال  طرح جهان جدیدی  است . وی در  میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش  می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنانکه نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی گرایی کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و میتوان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست .  وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد .


در چنین روزی در سال 1738 میلادی پارلمان انگلستان علیه اسپانیا اعلان جنگ کرد . این جنگ به جنگ گوش یانکین مشهور شده است .

در چنین روزی در سال 1854 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، بریتانیا و فرانسه علیه روسیه اعلان جنگ کردند .

در چنین روزی در سال 1866 میلادی نخستین آمبولانس در جهان به کار گرفته شد .

در چنین روزی در سال 1922 میلادی نخستین دستگاه میکرو فیلم به کار گرفته شد .

در چنین روزی در سال 1930 پس از آنکه آتاتورک  نام کشور عثمانی را به ترکیه تغییر داد ، نام شهر های قسطنطنیه و آنگورذا را هم تغییر داد. اولی استانبول فعلی و دومی آنکارای کنونی است .


در چنین روزی در سال 1962 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در سوریه رییس جمهور ناظم القدسی از این کشور گریخت .


در چنین روزی در سال 1970 میلادی بر اثر یک زلزله هفت ممیز سه دهم  ریشتری در ترکیه  بیش از هزار نفر جان باختند و 254 روستا ویران شد .


در چنین روزی در سال 1994 میلادی ائتلاف جناح راست در ایتالیا تحت رهبری سیلویو برلوسکونی در انتخابات پیروز شد .


درچنین روزی در  سال1947میلادی  ،   کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و خاوردور تشکیل شد . این سازمان که اکافه (ابتدای  کلمات متشکله )  نام گرفته بود وظیفه رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور های عضو را به عهده داشت . کمیسون اقتصادی آسیا و خاور دور، اکافه ، بعدها در  سال 1974 به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی، اسکاپ تبدیل شد . اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه  آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های  توسعه پایدار   در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت وتنظیم خانواده  به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته  است تاحدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است .


در  چنین روزی در سل 1995 میلادی بزرگترین بانک جهان در ژاپن افتتاح شد . دو بان میتسو بیشی ژاپن و بانک توکیو این کشور با یکدیگر ادغام شدند و بزرگترین بانک جهان را تشکیل دادند .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز معلم در چکسلواکی گرامی داشته می شود.