فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۸ فروردین
    • 27 March
    • ١٦ رمضان

در 16رمضان سال 10 بعثت بنابر قول برخی تاریخ نویسان معتبرمعراج حضرت محمد (ص) رخ  داد . معراج رسول خدا(ص)مرکب از دو قسمت‏ بوده که بخشی از آن که از مسجد الحرام تا مسجد الاقصى و بالعکس انجام شده، ورسول خدا(ص) این مسیر را در یکى از شبها در سالهاى ‏توقف خود در مکه از طریق اعجاز طى کرده،که این قسمت رادر کتابهای  تاریخ اسراء مى‏نامند و قسمت دوم که ‏از مسجد الاقصى به آسمانها انجام شده و  طبق روایات آن حضرت با انبیاءالهى دیدار و گفتگو کرده و بهشت و جهنم و آیات بزرگ دیگرى‏از آیات الهى را مشاهده نموده است که این قسمت را  معراج‏ مى‏نامند. در اینکه اسراء و معراج رسول خدا (ص)در چه سالى ازسالهاى بعثت اتفاق افتاده اختلاف است و اجمالا وقوع آن درمکه و قبل از هجرت ظاهرا قطعى است اما در این که در چه سالى از سالهاى قبل ازهجرت بوده اختلاف است و لی روایت امروز روایت معتبر و مستندی است . ماجرای معراج پیامبر اکرم ص بر اساس قول مشهور آن است که رسول خدا ص‏ در آن شب در خانه‏ ام هانى دختر ابی طالب بود و از آنجا به معراج رفت، و مجموع مدتى‏که آن حضرت به سرزمین بیت المقدس و مسجد اقصى و آسمانهارفت و بازگشت از یک شب بیشتر طول نکشید، صبح‏ آ ن شب را در همان خانه بود .


در چنین روزی  در سال 922 میلادی حسین ابن  منصور حلاج عارف و شاعر مشهور ایرانی در 64 سالگی به دار آویخته شد .  حسین بن منصور بیضاوی مشهور به حلاج  از بزرگان عرفا و صوفیه به دستورحامدبن عباس وزیر مقتدر عباسی کشته شد. وی در بیضا درفارس فعلی به دنیا آمد و مدتی تحت تعلمیات عارفانه سهل بن عبدالله تستَری قرار گرفت . او بعدها با جمعی از صوفیه عصر خود محشور شد که از میان آنها می توان به جنید بغدادی اشاره کرد . حلاج همچنین سالهای چندی از عمر خود را درزندان سپری کرد . گفته اند خلیفه عباسی به دلیل برخی مخالفت های سیاسی و همچنین مخالفت برخی علمای دینی با اندیشه های وی  ،  پس از زدن هزار تازیانه بر وی ، دستان  و پاهای او را برید و جسدش را سوزاند و خاکسترش را در دجله ریخت ." التوحید" ، "الجواهر الکبیر" ، "الوجود الاول" و" الوجود الثانی"   از جمله مهمترین آثار اویند .گویند زمانی که او را دار زدند مردم بر جنازه او سنگ بسیار میزدند .شبلی  نیز به خاطر دور نماندن از قافله مردم تکه گلی کوچک به منصور زد. از جنازه منصور آهی برخاست بلند . گفتند : این چه سر است؟ از این همه سنگ هیچ نگفتی . از گلی اندک آه کردنت چیست ؟ گفت : آنها که نمی دانند معذورند . از شبلی عجبم آمد که میداند من کیستم . نمی باید می انداخت و انداخت . رابعه از آنجا عبور میکرد چون یار دیرین خود بر سر دار دید سخت گریست و گفت : محکمتر زنید این حلاج رعنا را که دیگر اسرار عرش ما فاش نکند وآخرین سخن حسین بن منصور این بود : آنانکه از مومنان بودند و بر گفتار من ایمان آوردند . رستگار میشوند.  پس به خاطر این سخن زبان او ببریدند و هنگام نماز شام سر از تن او جدا کردند در هنگام سر بریدن تبسمی کرد و جان بداد . مردمان خروش و شیون کردند . آن هنگام از یک یک اندام منصور آواز می آمد "انا الحق " و در وقت سر بریدنش هر قطره خونی که بر زمین میافتاد نقش الله ظاهر می گشت . بایزید گفت : چون او را دار زدند . دنیا بر من تنگ آمد . برای دلداری خویش شب تا سحر زیر جنازه بر دار آویخته اش نماز کردم . چون سحر شد و هنگام نماز صبح هاتفی از آسمان ندا داد . که ای بایزید از خود چه میپرسی ؟ پاسخ دادم : چرا با او چنین کردی ؟ باز ندا آمد : او را سری از اسرار خود بازگو کردیم . تاب نیاورد و فاش ساخت . پس سزای کسی که اسرار ما فاش سازد چنین باشد.  نقل است : حسین بن منصور حلاج میگفت : تاپنجاه سالگی هیچ مذهبی نگرفتم ام از هر مذهبی آنچه دشوار تر بود را بر نفس خود اختیار کردم . تا امروز نماز نکرده ام مگر به هر نمازی غسل توبه ای کرده باشم. نقل است عقربی دیدند سیاه و بزرگ که گرد او میگردید . مریدان قصد کشتن کردند . منصور گفت : دست از او بردارید که دوازده سال تمام است که ندیم ماست و بر گرد ما میچرخد .

در چنین روزی در سال 1357 ه ش قیام مردم یزد علیه رژیم ستمشاهی  آغاز شد . این قیام به منظور مبارزه با رژیم پهلوی و در بزرگداشت شهدای قیام تبریز روی داد .قیام مردم تبریز  در سال 1356  ه ش نیز  در بزرگداشت چهلمین روز در گذشت شهدای قم برگزار شد .  اینگونه بزرگداشتها را می توان به عنوان نقاط مولد و محرک در روند  در انقلاب اسلامی بر شمرد چرا که پس از هر گونه حرکت رژیم در سرکوب انقلاب اسلامی و راه اندازی یک فاجعه جدید ، مردم کشورمان با بر پایی مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان آن حادثه را  در مناسبت های هفتم و چهلم آنان گرامی می داشتند و این خود بهانه ای بود برای رژیم در سرکوبی قیام مردمی که بار دیگر به حادثه ای دیگر بدل می شد .
دراین روز مردم یزد دست به قیام گسترده ای علیه رژیم پهلوی زدند . مردم یزد فردای آن روزنیز  با حضور در خیابانها واماکن عمومی با شعار های انقلابی به مراکز فساد از جمله کاباره ها ومشروب فروشی ها در این شهر حمله بردند و چندین مکان دولتی را نیز آماج حملات خود قرار دادند . این تظاهرات روزهای آتی نیز ادامه داشت و تا دوازدهم فروردین همان سال به طول انجامید . البته رژیم پهلوی نیز در این میان با گشودن آتش به سوی مردم بی دفاع بسیاری از تظاهر کنندگان را به شهادت رساند . این قیام خود مقدمه ای برای شور عمیق مردمی در روزهای انقلاب اسلامی بود .

درچنین روزی در  سال1377هجری شمسی  لرتا هایراپتیان نخستین زن  بازیگرایرانی در گذشت . او در حوزه نمایش فعالیت های شایانی توجهی انجام داد  . «مستنطق  » ازجمله کارهای بر جسته  ایشان به شمار می رود .


در چنین روزی در سال 1830 میلادی  زمین لرزه بزرگی در مازندران جنوبی  مناطق شمیرانات  و دماوند در خاور تهران را تقریباً بطور کامل ویران کرد. در حدود هفتاد  روستا که در سوی خاوری جاجرود و در امتداد راه هایی که از طریق دماوند به سمنان و دامغان می رود، جای داشتند ویران شدند و تنها در دماوند بیش ازپانصد  تن کشته شدند. دامنه آسیب ها تا جاجرود گسترش داشت که کاروانسرای آن در اثر لرزه درهم کوبیده شد و در تهران بسیاری خانه های کهنه فرو ریخت و حدود سی  تن را کشت. در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند و بخشی از کاخ به همراه بسیاری از خانه های پیوسته به آن و نیز بخشی از بازار فرو ریخت. ارگ، تالار بزرگ با رعام، شماری از عمارت های اعیانی و نیز ساختمان کهنه سفارت بریتانیا به سختی آسیب دیدند و دیواره های باغ سفارت با خاک یکسان شد. ارزش زیان های مالی در تهران نیم میلیون تومان برآورد شد. لرزه به شماری از ساختمان های همگانی در آمل، ساری و دامغان آسیب هایی رساند و سنگریزش هایی به راه انداخت که گردنه ها را در راه های هراز و تلار رود به شمال بست. زمین لرزه تا باکو حس شد و پسلرزه های شدیدی به دنبال داشت که مایه آسیب های افزونتری در منطقه شمیرانات شد و در تهران هراس بسیار برانگیخت، که بخش بزرگی از جمعیت آن در چادرها سکنی گزیدند. دربار سلطنتی نیز در فضای باز ارگ اردو زد. پسلرزه ششم  آوریل کاروانسرای قدیمی را در جاجرود بکلی ویران کرد.
(منبع : پایگاه اطلاع رسانی پژو هشکده زلزله شناسی )

همه ساله چنین روزی به عنوان  روزجهانی تئاتر گرامی داشته می شود . نمایندگان بیش از بیست و پنج کشور دنیا  در سال 1947  میلادی به دعوت سازمان جهانی یونسکو، موسسه  بین المللی تآتر را بنیان نهادند. در سال 1961 میلادی
مرکز تآتر فنلاند  روز جهانی تئاتررا  به سازمان یونسکو پیشنهاد کرد و  این پیشنهاد در نهمین کنگره  جهانی موسسه  بین المللی تآتر از سوی اعضای حاضر تایید گردید  و در روز بیست وهفتم مارس هر سال به عنوان روز جهانی تآتر معین شد  .
«تانکرد  درست » در پیامی که سال گذشته میلادی به مناسبت  روز جهانی تآتر صادر کرد تاکید نمود :  تئاتر یکی از بزرگترین اختراعات بشر است، بزرگ بهسان کشف چرخ، بهسان رامکردن آتش.


در چنین روزی در سال 1847 میلادی اتو والاش شیمیدان آلمانی به دنیا آمد . وی در سال 1910 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سل 1893 میلادی کارل مانهایم جامعه شناس برجسته آلمانی- انگلیسی به  دنیا آمد . «ایدئولوژی و اتوپیا»  عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی ر سال 1968 میلادی یوری گاگارین فضا نورد مشهور روس در گذشت . او نخستین کسی است  که به کره ماه سفر کرده است  . وی در سن 34 سالگی در گذشت .


در چنین روزی در سال 1924 میلادی دولت پوانکاره در فرانسه قدرت را به دست گرفت .


در چنین روزی در سال 1931 میلادی چارلی چاپلین عنوان افتخاری لژیونر بالاترین نشان هنری در فرانسه را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1933 میلادی ژاپن علیرغم امضای معاهده جامعه ملل ،  به دلیل فقدان ضمانت اجرایی آن برای اعضا ، این جامعه را ترک گفت .

در چنین روزی در سال 1941 میلادی  هیتلر فرمان دایرکتیو 27 را برای حمله به یوگسلاوی  ،  صادر کرد .


در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در پایان جنگ جهانی دوم پس از کشتار بیش از بیست و دو هزار ژاپنی و شش هزار آمریکایی شهر ایووا جیما به  اشغال نیروی های آمریکایی در آمد .


در  چنین روزی در سال 1958 میلادی نیکیتا خروشچف نخست وزیر و نخستین دبیر کل حزب کمونیست قدرت را در دست گرفت .


در چنین روزی در سال 1966 میلادی تظاهرات گسترده ضد جنگ ویتنام در کشو رهای یالات متحده آمریکا ، اروپا و استرالیا بر گزار شد .


درچنین روزی در سال  1915میلادی نبرد شامپانی در میانه جنگ جهانی نخست میان دو کشور  فرانسه و آلمان پایان گرفت .
در این جنگ نزدیک به پنجاه  هزار سرباز فرانسوی وبیش از سی هزار  سرباز آلمانی کشته شدند.


در چنین روزی در سل 1968 میلادی سوهارتو با پشت سرنهادن احمد سوکارنو به عنوان رییس جمهور ادونزی قدرت را در این کشور در دست گرفت .

در چنین روزی در سال 1973 و در جریان برگزاری چهل و پنجمین جایزه اسکار فیلم پدر خوانده بسیاری از جوایز را از آن خود کرد . در این میان مارلون براندو جایزه بهترین بازیگر اسکار را از آن خود کرد .


درچنین روزی در سال 1845میلادی ویلهلم  رونتگن  فیزیکدان آلمانی دیده به جهان گشود . وی  در سال 1895 میلادی اشعه ایکس را کشف کرد  وبه همین دلیل در آن سال جایزه نوبل را در رشته فیزیک از آن خود نمود . اشعه ایکس وی امروزه یکی از اصلی ترین مشکلات را در حوزه علم پزشکی مرتفع ساخته است .