فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۶ فروردین
    • 25 March
    • ١٤ رمضان

در چهاردهم  رمضان سال67هجری قمری  مختار ابن ابی عبیده  درکوفه کشته شد. نخستین سابقه مختار در تاریخ اسلام نقلی است که در باره موضع غیر شیعی او با امام حسن ع به او نسبت داده می شود.  هنگامی که امام ع در ساباط مدائن جراحت بر داشت و در خانه حاکم مدائن (عموی مختار)  سکنی گزید،  مختار پیشنهاد کرد تا ایشان  را تحویل معاویه داده و حسن نیت خود را نزد معاویه اثبات کند اما عمویش بر آشفت و مختار نیز ساکت گشت . گفته اند که به همین  دلیل  مختار نزد شیعیان از عثمانیه بود تا این که بعد ها خود را به شیعیان نزدیک کرد . مورخین بطور غالب به مختار چنین نسبت داده اند که او پس از واقعه کربلا مکرر از انتقام از قاتلین امام حسین ع و قیام احتمالی خود سخن می گفته است . قیام وی نیز در شب پنجشنبه چهاردهم ربیع الاول سال 66 ه ق آغاز شد و افراد او با شعارهای" یا منصور امت" و "یا لثارات الحسین" قیام علیه حکومت اموی را آغاز کردند . عاقبت مختار پیروز شد ، اشراف به بصره گریختند و بر خی نیز در خانه هایشان ماندند و به انتظار قضای الهی نشستند . مختار در این زمان با مردم کوفه به عنوان امیر آنها بیعت کرد.  او پس از برخی درگیری ها  شروع به قتل عاملان واقعه کربلا کرد و در این مسیر شمر بن ذی الجوشن ، عمر بن سعد ابی وقاص و بسیاری دیگر از قاتلان امام حسین ع و یارانش را به کام مرگ فرستاد . او البته بعدها به فکر توسعه مناطق تحت حکومت خود افتاد . مختار  سرانجام در در گیری ای که با سپاه شام رخ داشت به همراه چند تن از فرماندهان سپاهش  کشته شد .


در  چنین  سال1358 هجری شمسی ، مردم همیشه در صحنه کشور مان در تظاهراتی تاریخی نسبت به امضای پیمان کمپ دیوید ( صلح میان مصرو رژیم صهیونیستی ) خشم و انزجار خود را نسبت به مفاد این پیمان به نمایش گذاردند . انور سادات در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در پیمانی به نام کمپ دیوید  صدد صلح با این رژیم بر آمد .


در چنین روزی در سال 1971 میلادی کشور بنگلادش از پاکستان مستقل شد . به همین مناسبت این روز به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود . بنگلادش کشوری است در جنوب آسیا بین هند و بر مه . مردم آن از نژاد زرد وسفید اند و نزدیک به نود در صد از آنان پیرو  دین اسلام می باشند . زبان رسمی این کشور بنگالی است و نوع حکومت این کشور جمهوری  . بنگلادش پیش از استقلال پاکستان شرقی نامیده می شد .


در چنین روزی در سال 1826 میلادی لوودویک وان بتهوون آهنگساز و موسیقیدان مشهور اطریش در گذشت . بتهوون  در سال 1770 میلادی  در شهر بن به دنیا آمد .  یوهان ، پدر بتهوون خواننده بود .  بتهوون  از چهار سالگی با پیانو آشنا شد  وی در کودکی همه قواعد موسیقی را  آموخت. او بعدها  به عضویت ارکستر کلن در آمد . لودویک  به لحاظ هوش سرشارش در موسیقی  در هفده  سالگی جزء شاگردان موتسارت شد و پس از مرگ موتسارت به شاگردی هایدن در آمد . وی  در دوران جوانی چندین بار دچار ماجراهای عاشقانه شد اما هیچگاه ازدواج نکرد .  بتهوون  در سن 32 سالگی به عارضه  کم شنوایی دچار شد وبعد تر نیزتاحدودی  شنوایی خود را  از دست داد .نخستین اپرای بتهوون به نام فیدلیو با موفقیت روبرو شد.او بعد از خلق  سمفونی چهارم و پنچم و ششم  به کلی کر شد .  بتهوون سمفونی شماره نه  (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. وی در اواخر عمر  از شدت تنگدستی قصد داشت  سمفونی شماره نه  خود را تنها در ازای چند  لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد.  او در چنین روزی در سال  1826  چشم از جهان فرو بست.


در چنین رو زی در سال 1908 میلادی دیوید لین کارگردان بر جسته آمریکایی متولد شد .  «دکتر ژیواگو» ،« دختر رایان» و« لورنس عربستان»  عناوین مهمترین آثار او.یند .


در چنین روزی در سال 1925 میلادی فلانری اوکانر نویسنده مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . «انسان خوب دیریاب است » عنوان مهمترین اثر است .


در چنین روزی در سال 1914 میلادی فردیرک میسترال شاعر مشهور فرانسوی در گذشت . وی به سال 1904 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1669 میلادی کوه اتنا در ایلات سیسیلی آتشفشانی کرد که بر اثر آن بیش از بیست هزار نفر جان خود را از دست دادند .

در چنین روزی در سال 1807 میلادی پارلمان بریتانیا قانون برده داری را در این کشور لغو کرد .

در چنین روزی در سال 1896 میلادی المپیک جدید در آتن یونان آغاز شد .


در چنین روزی در سال 1937 میلادی دو کشور ایتالیا و یوگسلاوی بیانیه و معاهده بلگراد را امضا کردند . بر اساس  این پیمان دو کشور موظف می شدند که سرحدات مرزی یکدیگر را رعایت کنند .


همه ساله  بین سالهای 1155 تا 1752 میلادی چنین روزی به عنوان روز سال نو  در انگلستان گرامی داشته می شد .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز استقلال در یونان گرامی داشته می شود .


در چنین روزی در سال 1670 میلادی معاهده تاریخی" دوور " میان دو کشور انگلستان  و فرانسه  امضا شد . طی این پیمان بریتانیا با فرانسه اتحادی منعقد ساخت که طی آن این دو کشور را علیه هلند تجهیز می نمود .


در چنین روزی در سال  1867 "آرتورو توسکانینی "موسیقیدان مشهور  ایتالیایی به دنیا آمد . وی بسیاری از مشهورترین قطعات ارکسترال که هم اکنون از سرمایه های فرهنگی ایتالیا به شمار می رود را ساخته است .