فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲ فروردین
    • 21 March
    • ١٠ رمضان


به گفته غالب مورخان حضرت خدیجه کبری س در دهم ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت ‏(3 سال قبل از هجرت ) به دیار حق شتافت . این واقعه در هنگامه ای رخ داد که مسلمانان در شعب ابی طالب در  محاصره بودند و وجود حضرت خدیجه کبری تسلی خاطری برای رسول گرامی اسلام در آن وضعیت سخت و طاقت فرسا بود . 
چون حضرت خدیجه بانوى فداکار و همسر بى نهایت مهربان حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) در  سن شصت و پنج‏سالگى از دنیا رفت ،  پیامبر (ص) او را با دست مبارک خویش در حجون مکه (قبرستان ابوطالب) به خاک سپردند . حزن در گذشت او پیامبر (ص) را بسیار محزون ساخت به همین دلیل آن حضرت  سال در گذشت‏حضرت خدیجه را عام الحزن‏ - سال اندوه - نام نهاد. از ثروت بسیار حضرت  خدیجه همسر بى‏همتاى پیامبر (ص)  اسلام رونق یافت .

حضرت خدیجه  س در حالی به همسری محمد ابن عبدالله  در آمد  که از ثروت و شهرت خاصی در عربستان برخوردار بود و خواهان زیادی از میان ثروتمندان قریش داشت . در این دوره زمانی  حضرت محمد (ص) هنوز به رسالت برانگیخته نشده بود واز  ثروت و مکنت  نیز برخوردار نبود . ایشان در این زمان  تحت سر پرستی جد بزرگوارشان حضرت عبد المطلب زندگی می کردند و شهرتی مگر در راستکاری و امانت داری نداشت اما حضرت خدیجه س او را بر گزید و پس از رسالت  آن حضرت نه تنها تمام سختی ها را به جان خرید  و سرمایه خویش را برای هدف شگفت رسول الله (ص) خرج کرد بلکه اولین زنی است که به پیامبر اسلام ایمان آ ورد . 


همه ساله چنین روزی به عنوان" رو زجهانی آب" از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است . آب به عنوان ماده حیاتی در زندگی انسانی بیش از دو سوم زمین را به خود اختصاص داده است . سازمان ملل متحد همه ساله  در خصوص مصرف آب هشدار می دهد . این سازمان  تاکید کرد که اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد، تا سال 2025 بیش از دو میلیارد و 700 میلیون نفر در جهان با کمبود آب مواجه خواهند شد.
در آیات قرآن کریم نیز نسبت به این مایع مباحث مختلفی طرح شده است .
هوالذی انزل من السماء ماء لکم منه شراب و منه شجر تسیمون ( نحل ،آیه 10 )
اوست خدایی که آب را از آسمان فروفرستاد که از آن بیاشامید و در ختان پرورش دهید تا از میوه آن بهره مند شوید و به برگ آن حیوانات خود را بچرانید .
و هوالذی خلق  السماوات والارض فی سته ایام و کان عرشه علی الماء ( هود ، آیه 7 )
او خدایی است که آسمان و زمین را در فاصله شش روز آفرید و عرش با عظمت او بر آب قرار یافت . 

آب  را گل نکنیم:
در فرودست انگار، کفتری می خورد آب.
یا که در بیشة دور، سیره ای پر می شوید.
یا در آبادی، کوزه ای پر می گردد.
آب را گل نکنیم:
شاید این آب روان، می رود پای سپیداری، تا فرو شوید اندوه دلی.
دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب.
زن زیبایی آمد لب رود،
آب را گل نکنیم:
روی زیبا دو برابر شده است.
چه گوارا این آب!
چه زلال این رود!
مردم بالا دست، چه صفایی دارند!
چشمه هاشان جوشان، گاوهاشان شیر افشان باد!
من ندیدم دهشان،
بی گمان پای چپرهاشان جا پای خداست.
ماهتاب آنجا، می کند روشن پهنای کلام.
بی گمان در ده بالا دست، چینه ها کوتاه است.
مردمش می دانند، که شقایق چه گلی است.
بی گمان آنجا آبی، آبی است.
غنچه ای می شکفد، اهل ده با خبرند.
چه دهی باید باشد!
کوچه باغش پر موسیقی باد!
مردمان سر رود، آب را می فهمند.
گل نکردندش، ما نیز
آب را گل نکنیم.
                                                                                   

                                                                                  سهراب سپهری


در چنین روزی در سال  1893 "جرج وستینگهاوس "مخترع آمریکا یی بخاری برقی را اختراع کرد .وی بعدها  اتوی برقی را اختراع کرد . امروزه کارخانجات وستینگهاوس به نام او در جهان ، نام او را تداعی می کنند  .

در چنین روزی در سال 1816 میلادی شارلو ت برونته شاعر و نویسنده انگلیسی به دنیا   آمد .


 در چنین روزی در سال 1804 میلادی فرانسه صاحب قانون مدنی شد . این قانون یه عنوان یکی از قوانین بنیادی بعدها مورد استفاده بسیاری از کشور ها قرار گرفت . کد ناپلئون همچنین درتنظیم قانون مدنی ایران مورد استفاده حقوق دانان ایرانی قرار گرفت .


در چنین روزی در سال 1990 میلادی کشور نامیبیا از آفریقای جنوبی مستقل شد .همه ساله چنین روزی به عنوان روزملی در این کشور گرامی داشته می شود . از قرن نوزدهم این سرزمین بیابانی  مستعمره آلمان بود و  در سال 1945م از سوى سازمان ملل، قیمومیت نامیبیا به افریقاى جنوبى واگذار شد . تا سال  1989 میلادى افریقاى جنوبى از واگذارى حکومت به مردم این سرزمین خوددارى کرد و در برابر مصوبات سازمان ملل پایداری نمود . با مبارزات مسلحانه و عملیات پارتیزانى مداوم و مستمر نیروهاى سواپو، سرانجام در سال 1989م دولت نژادپرست افریقاى جنوبى تسلیم  مردم این کشور شد و نامیبیا در چنین روزی در سال 1990 میلادی به استقلال دست یافت .


در چنین روزی در سال 1901 میلادی نخستین  مسابقه رسمی فوتبال  بین دو کشور انگلستان و آلمان انجام شد. پیشتر مسابقه  رسمی فوتبال با این اوصاف برگزار نشده بود .