فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۵ فروردین
    • 3 April
    • ٢٣ رمضان

در چنین روزی در سال 1320 هجری شمسی، پروین اعتصامی شاعر گرانقدر ایرانی در 35 سالگی در گذشت. در چنین روزی در  سال1285هجری شمسی  پروین اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام المالک) شاعر برجسته ایرانی به دنیا آمد. وی در دوره  کودکی به فراگیری  زبان های عربی و  انگلیسی مشغول شد. او پس از طی تحصیلات مقدماتی، به ادبیات گرایید و در سرایش شعر فارسی به یک یاز قله های ادبیات فارسی بدل شد. مجموعه اشعار او شامل 248  قطعه ( قصیده، مثنوی و قطعه ) است. تعداد 65 قطعه از آن حالت مناظره گون دارد، که هدف آن ها بیان پندهای اخلاقی است. وی در سال 1320 ه ش در تهران و بر اثر بیماری حصبه دار فانی را وداع گفت. آرامگاه او در قم واقع شده است.

جهاندیده کشاورزی بدشتی               بعمری داشتی زرعی و کشتی 
بوقت غله، خرمن توده کردی            دل از تیمار کار آسوده کردی 
ستمها میکشید از باد و از خاک         که تا از کاه میشد گندمش پاک 
جفا از آب و گل میدید بسیار             که تا یک روز می انباشت انبار 
سخنها داشت با هر خاک و بادی        بهنگام شیاری و حصاری 
سحرگاهی هوا شد سرد زانسان         که از سرما بخود لرزید دهقان 
پدید آورد خاشاکی و خاری              شکست از تاک پیری شاخساری 
نهاد آن هیمه را نزدیک خرمن           فروزینه زد، آتش کرد روشن 
چو آتش دود کرد و شعله سر داد        بناگه طائری آواز در داد 
که ای برداشته سود از یکی شصت    درین خرمن مرا هم حاصلی هست 
نشاید کتش اینجا برفروزی              مبادا خانمانی را بسوزی 
بسوزد گر کسی این آشیانرا             چنان دانم که میسوزد جهان را 
اگر برقی بما زین آذر افتد                حساب ما برون زین دفتر افتد 
بسی جستم بشوق از حلقه و بند          که خواهم داشت روزی مرغکی چند 
هنوز آن ساعت فرخنده دور است      هنوز این لانه بی بانگ سرور است 
ترا زین شاخ آنکو داد باری              مرا آموخت شوق انتظاری 
بهر گامی که پوئی کامجوئیست          نهفته، هر دلی را آرزوئیست 
توانی بخش، جان ناتوان را               که بیم ناتوانیهاست جان را

در چنین روزی در سال 1960 میلادی سنگال از کشور فرانسه مستقل شد. به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در  این کشور گرامی داشته می شود. سنگال کشوری است آفریقایی در منطقه استوایی آفریقای غربی و در جنوب غربی موریتانی. نژاد مردم این کشور سیاه، سفید و دو رگه است و زبان رسمی آنان فرانسه و سنگالی است. اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام و عده قلیلی از آنان نیز مسیحی می باشند. حکومت این کشور جمهوری می باشد. این کشور در سال 1960 پس از استقلال به عضویت سازمان ملل متحد در  آمد.

در چنین روزی در سال 1968 میلادی مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوستان آمریکایی ترور شد. لوتر کینگ در ایالت جورجیای آمریکلا دیده به جهان گشود. وی در حوزه احیاء حقوق سیاهان رد آمریکا فعالیت های شایان توجهی انجام داد و در این زمینه توانست در سال 1956 دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا را وادارد که مقوله تبعیض نژادی را در این کشور کان لم یکن اعلام کند. وی در سال 1963 جنبش عظیمی را راه اندازی کرد و توانست در سال 1964 میلادی جایزه نوبل صلح را از آن  خود سازد. لوتر کینگ سرانجام در چنین روزی در سال 1968 به ضرب گلوله یک سفید پوست نژاد پرست از پای در آمد.

درچنین روزی در  سال1991میلادی گراهام گرین از نویسندگان برجسته بریتانیایی دار فانی را وداع گفت. « آمریکایی آرام »، « وزارت ترس»، «پایان کار» و  « از درمان گذشته »  عناوین مهمترین آثار اویند.

در چنین روزی در  سال 1593 میلادی جرج هربرت شاعر انگلیسی به دنیا آمد. غالب اشعار او رنگ و بوی عرفانی دارند. پنج آواز عرفانی عنوان مهمترین اثر اوست.

در چنین روزی در سال 1933 میلادی نخستین پروزا هوایی بر فراز کوه اورست انجام شد .

در چنین روزی در سال 1948 میلادی هری ترومن طرح  مارشال را امضا کرد. بر اساس این طرح پس از جنگ جهانی دوم آمریکا به کمک اقتصادی کشور جنگ زده در اروپا شتافت و مبلغ پنج بیلیون دلار را به شانزده کشور اروپایی کمک کرد. البته این اقدام آمریکا در جهت مبارزه با کمونیسم در این کشور صورت گرفت.