فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۴ فروردین
    • 2 April
    • ٢٢ رمضان

درچنین روزی در  سال1379هجری شمسی استاد عباس سحاب پدر علم جغرافیای ایران  در گذشت .
به نقل از روزنامه همشهری : استاد عباس سحاب در سوم دیماه سال هزار و سیصد در روستای فم شهر تفرش دیده به جهان گشود.استاد سحاب از چهار سالگی به مکتب مرحوم آخوند ملاحسین شاهمیری رفت. در هفت سالگی برای ادامه تحصیل همراه پدر وارد مدرسه کمالیه تهران شد، زمانی که در مقطع دبیرستان به سر می برد، پدرش اصل کتاب جغرافیایی کار پینتر را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده بود و با توجه به هزینه سنگین ترسیم نقشه های آن نتوانسته بود آن را چاپ کند. از طرفی با توجه به علاقه عباس به بازی با خط و کاغذ، پدر عباس او را به کار نقشه کشی و ترسیم نقشه های جغرافیایی تشویق کرد. در نتیجه در دوره دبیرستان اولین نقشه شهر تهران را با یک شیشه مرکب چین، چند قلم هاشور و یکی دو متر کاغذ کالک بعد از شش ماه به زبان لاتین تهیه کرد. بدین ترتیب در سال 1315  سنگ بنای نخستین موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی ایران در بخش خصوصی توسط استاد ابوالقاسم سحاب و فرزندش عباس گذاشته شد.
عباس در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و برای ترسیم و تهیه نقشه های مناطق ایران وارد بیش از سی هزار روستا و شهر شد. او با ابداع سبکی نوین در کارتوگرافی به عنوان یکی از کارتوگرافان صاحب سبک در دنیا مطرح شد که تمام نقشه های او به نام خودش ثبت شده است. استاد بیش از هفتصد  اثر ثبت شده دارد که نقشه ها و اطلس های جغرافیایی گوناگون بیشترین و مهم ترین آثارش هستند. از مهم ترین آثار وی می توان به این موارد اشاره کرد: نقشه های استان ها و مناطق ایران  ،  نقشه های شهرهای ایران ،  نقشه های کشورها ،  نقشه های جغرافیایی و وسایل آموزشی . در سال 1334 ه ش  وی با همکاری موسسه کلبموس آلمان اولین کره جغرافیایی را به خط فارسی در جهان تولید کرد و علاوه بر آن اولین اطلس آموزشی به نام «نخستین اطلس جغرافیا» در سال 1342  توسط وی تهیه و چاپ شد.  این استاد و دانشمند نامی و پیشکسوت کارتوگرافی ایران در یکشنبه چهاردهم فروردین 1 1379 ه ش چشم از جهان فروبست.

درچنین روزی در سال1728میلادی   ، برای نخستین بار یک  دندانپزشک فرانسوی  ، دندان مصنوعی را روانه بازار کرد . فوشار این دندان را از دندان مردگان تهیه کرده بود . بعدها دندان مصنوعی از جنس چینی نشکن تهیه شد .


همه ساله روز دوم آوریل به عنوان روز جهانی کتاب  کودک در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان ( IBBY) در سال 1953 میلادی در سوئیس آغاز به کار کرد این دفتر همه ساله مراسم باشکوهی را به مناسبت سالگشت کتاب کودک در جهان بر گزار می کند .


در چنین روزی در سال 1805 میلادی هانس کریستین آندرسن نویسنده مشهور دانمارکی دیده به جهان گشود . این نویسنده کودکان در کارنامه ادبی خود بیش از یکصد و پنجاه اثر داستانی و قصه برای کودکان به یادگار نهاده است . آثار او همگی جذاب و خواندنی اند . وی در بدو امر می خواست بازیگر شود و به همین دلیل به نمایش روی آورد اما نمایش تنها بهانه ای شد که وی به نگارش قصه برای کودکان مشغول گردد . « جوجه اردک زشت » ، «سوزن » و  «دخترک کبریت‌فروش»  از جمله مهمترین آثار اویند .


همه ساله چنین روزی با هدف گرامیداشت جمهوری دوم گینه در این کشور گرامی داشته می شود . جمهوری دوم گینه در سال 1984 میلادی اتفاق افتاد .


درچنین روزی در سال1917میلادی  رییس جمهور وودرو ویلسون از کنگره ایالات متحده  آمریکا خواست که علیه آلمان  وارد جنگ شود . 

در چنین روزی در سال 742 میلادی شارلمانی نخستین امپراطور روم به دنیا آمد .


در چنین روزی در سال 1922 میلادی نیکلای باسوف فیزیکدان مشهروو روس به دنیا آمد . او مطالعات گسترده ای در حوزه فیزیک اتمی صورت داده است . وی کاشف لیزر است . او در سال 1964 میلادی جایزه   نوبل فیزیک را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1928 میلادی تئودور ریچاردز  شیمیدان آمریکایی دیده به جهان گشود . وی وزن اتمی را مورد بررسی قرار داده است . او در سال 1914 به دلیل کوشش های فراوان در این حوزه موفق به در یافت جایزه نوبل شد .


در چنین روزی در  سال 1974 میلادی ژرژ پمپیدو   رییس جمهور فرانسه دیده از  جهان فروبست . وی در سن شصت و دو سالگی در گذشت . او در حوزه فرهنگ و هنر نیز آثار جاودانی از خود به یادگار نهاده است . مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو به عنوان   یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی در فرانسه در حال حاضر نیز مشغول فعالیت است .

در چنین روزی  در  سال 1800 میلادی ، نخستین سمفونی لوودویک وان بتهوون به روی صحنه رفت .

در چنین روزی در سال 1860 میلادی نخستین پارلمان ایتالیا در تورین تشکیل شد .


در چنین روزی در سال 1905 میلادی راه آهن قاهره - کیپ تاون که شمال آفریقا را به جنوب آن متصل می سازد افتتاح شد .

در چنین روزی در  سال 1935 میلادی سر واتسون وات رادار را اختراع کرد .


در چنین روزی در سال 1964 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در بزریل ژنرال کاستلو برانکو به قدرت رسید . براثر این کودتا رییس جمهور گولار از قدرت خلع گردید .


درچنین روزی در سال 1968 میلادی چاد اتحادیه مرکزی کشور های آفریقایی را تشکیل داد .


در چنین روزی مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به مصر رفت و در این کشور با انور سادات دیدار و گفتگو کرد .