فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۰ فروردین
    • 29 March
    • ١٨ رمضان

از شب نوزدهم ماه مبارک رمضان  شب های پرفیض و برکت قدر آغاز می شوند  .شب هایی که در آن نزول قرآن کریم رقم خورده اند و قدر و مرتبت آن بیش از هزار سال است .   قدر در لغت به معنای بزرگ ، با عظمت ، با ارزش و پر قیمت است . قدر در لغت به معنای سختى و  معیشت نیز آمده است .  این شب  بنابر روایات مشهور یکی از شب های نوزدهم ، بیست ویکم و یا بیست وسوم   ماه مبارک رمضان است .  در میان شب های بیست و یکم و بیست و سوم نیز  آن گونه که از تعدادى از احادیث و روایات استفاده مى شود ،  احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم را مى توان تقویت نمود و معتبرتر دانست. غسل شب قدر ،  احیا و شب زنده دارى ،  قرآن  بر سر گرفتن ، استغفار و انابه از جمله اعمال سفارش شده در شب های پر برکت قدر است . بنابر بر خی روایات  سرنوشت انسان برای سال بعد در شب قدر رقم می خورد. شب قدرازجهت دیگری نیزاهمیت خاص و فوق العاده ای دارد وآن نزول د فعی قرآن کریم است . قرآن کریم به دو گونه تدریجی و دفعی بر قلب پیامبر اکرم ص نازل شد . در نزول تدریجی که مدت آن 23 سال به طول انجامید آیات قرآن  کریم بنابر شرایط مختلف بر قلب پیامبر اکرم ص واردشدند . اما در نزول د فعی که سوره قدر قرآن کریم نیز برآن تاکید دارد ، قرآن کریم به یکباره بر قلب حضرت رسول اکرم ص نازل گشت .

در چنین روزی در سال 1331 ه ش به مدت یک ماه در تهران حکومت نظامی اعلام شد .

در چنین روزی در سال1358هجری شمسی، همه پرسی و رفراندوم سراسری برای تعیین نوع حکومت در ایران آغاز شد. این همه پرسی دو روز به طول انجامید. در تهران 1199 شعبه اخذ رای بر پا شد و بیشتر مساجد تهران هم برای رای گیری آمده شدند. بیست و چهار میلیون برگ رای آماده شده بود و بیش از یکصد هزار نفر نیز امر نظارات بر همه پرسی را به عهده گرفتند. برگ رای موافق با جمهوری اسلامی به رنگ سبز بود و بر روی آن نوشته بود «آری» و برگ رای مخالف به رنگ قرمز که بر روی آن نگاشته شده بود «نه». شعب رای گیری در این روز در  24استان کشور و 165 شهرستان و 475 بخش کار خود را آغاز نمود. در این همه پرسی حداقل سن شانزده سال تعیین شده بود. در پایان این همه پرسی با رای اکثریت قاطع مردم ایران نظام جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین همان سال به عنوان نظام رسمی کشور معرفی شد.

در چنین روزی در سال یوزف کنو نقاش بلژیکی به دنیا آمد.

در چنین روزی در سال 1889 میلادی نمایشنامه نویس برجسته آمریکای به دنیا آمد. وی علاوه بر نمایشنامه نویسی، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز بود. «دولت متحد » عنوان مهمترین اثر اوست.

در چنین روزی در سال 1895 میلادی ارنست یونکر فیلسوف و نویسنده برجسته آلمانی به دنیا آمد.

در چنین روزی در سال 1789 میلادی چارلز وسلی نویسنده و شاعر انگلیسی در گذشت. او عمدتا سرودهای روحانی را برای کلیساها به نگارش درمی آورد.

در چنین روزی در سال 1461 میلادی جنگ رزها آغاز شد. این جنگ در نزدیکی منطقه تاوتون میان دول اروپایی در گرفت و بر اثر آن بیش از سی و سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در چنین روزی در سال 1798 میلادی جمهوری سوئیس تشکیل شد.

در چنین روزی در سال 1795 میلادی بتهوون بیست و چهار ساله ای خود را به عنوان نوازنده پیانو در وین آغاز کرد. در همین روز در سال 1827 میلادی بیش از بیست هزار نفر برای تماشای نوازندی او در وین گرد هم آمده بودند. او نوازنده مطرح و استادی شده بود.