اخبار

تغذیه در نوروز

تغذیه در نوروز

نوروز با بهار زیبا ، دید و بازدیدها و لحظه های دلنشین در راه است .با رفتارهای تغذیه ای صحیح برای حفظ سلامتی ، میتوان شادی را در این زمان دو چندان  کرد.کم خوردن انواع نان شیرینی و شکلات به علت اینکه سرشار از قند و چربی و کالری هستند نه تنها در مناسبتهای خاص بلکه در سایر روزهای زندگی هم باید تبدیل به یک عادت رفتاری شوند تا از اضافه وزن ، چاقی و بیماریهای دیابت ، فشارخون  پیشگیری نمود.اما مهمترین توصیه ها در ایام نوروز به شرح ذیل می باشد :

1.      انواع شیرینی های ساده و کوچک و فاقد ژله ، کاکائو و یا خامه برای خود و پذیرایی از میهمانان استفاده کنید.

2.      اگر در طول یک روز به مهمانیهای متعدد می روید حساب شیرینی هایی را که مصرف می کنید داشته باشیدو سعی کنید انتخاب شما فقط شیرینی نباشد.

3.      افراد بزرگسال روزانه 3 تا 4 عدد میوه نیاز دارند بنابراین سعی کنید بجای شیرینی میوه مصرف کنید.

4.      در بین میوه ها سیب و مرکبات مانند پرتغال  از بهترین میوه ها هستند و خیار که معمولا در سبد میوه ها وجود دارد از گروه سبزیجات می باشد و باتوجه به کالری بسیار کم آن برای همه به ویژه افراد مبتلا به دیابت مناسب است .

5.      آجیل ها از مواد غذایی با ارزش هستند و حاوی چربیهای مفید اما دارای کالری زیاد هستند بطوری که هر 100 گرم آن حاوی 500 تا 600 کالری می باشد .بنابراین در مصرف آجیل زیاده روی نکنیدو از انواع بدون نمک استفاده کنید

6.      وعده های اصلی غذایی را در این ایام حذف نکنیدو سعی شود غذاها بصورت آب پز و بخار پز تهیه گردد.

7.      مصرف روزانه سبزی و سالاد را فراموش نکنید . سالاد و انواع سبزیجات مانند سبزیجات برگی ، کلم،  فلفل ، گوجه فرنگی ، خیار ، کدو ، بادمجان و پیاز و ... به دلیل داشتن فیبر جذب چربیها و مواد قندی را کاهش داده و به این ترتیب از افزایش قندخون ، چربی خون و اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند.

8.      نوشیدن نوشابه ها حتی انواع کم کالری ، آب میوه های صنعتی را محدود کنید و از آب ساده استفاده کنید.

۹ فروردین ۱۳۹۵ ۰۸:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید