فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۴ فروردین
    • 23 March
    • ١٢ رمضان


درچنین روزی در  سال 1905 میلادی  «ژول ورن» نویسنده مشهور فرانسوی درگذشت. وی در  سال1828میلادی ، در شهر نانت فرانسه دیده به جهان گشود .  ژول ورن پس از طی تحصیلات مقدماتی  شروع به تحصیل دررشته حقوق کرد اما علاقه او به داستان ، وی را بیش از پیش به سوی ادبیات خلا قه کشاند . او دوستی نزدیک با الکساندر دوما داشت  و به همین جهت در داستان پردازی تا حدودی تحت تاثیر وی قرار گرفت . "پنج هفته در بالون "  نخستین رمان علمی- تخیلی وی بود که با موفقیت فراوان  روبرو شد .  او سپس به نوشتن کتب دیگری همت گماشت . کتاب "سفرهای شگفت انگیز" او بسیار موفق بود و هواخواهان بسیاری پیدا کرد . وی آثار پر طرفدار دیگری نیز خلق کرده است که همگی از ذهن خلاق و داستان پرداز او نشات می گیرند . "از زمین تا کره ماه " ،"سفربه مرکززمین" ،  "بیست هزار فرسنگ زیر دریا"  و"  دور دنیا در هشتاد روز " از عناوین مهمترین آثار اویند . گفته اند تمامی داستانهایی که از ذهن متخیل ژول ورن سرچشمه  گرفتنه اند امروزه به واقعیت پیوسته اند و این ادعای گزافی نیست . ناشر آثارش، ژول هر تزل برای او دوست و مشاور و همراه بسیار خوبی بود. مارسل موره  منتقد و نویسنده  با نگارش  چندین کتاب و رساله درباره ژول ورن  او را  به دنیا معرفی کرد. مارسل موره در دو کتاب: "ژول ورن بسیار شگفت انگیز" (1960) و "اکتشافات ژول ورن" (1963) ژول ورن را به دنیا شناساند .


در چنین روزی در سال 1884 میلادی پیتر دیبای شیمیدان و فیزیکدان هلندی به دنیا آمد .وی به سال 1936 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرده بود .

درچنین روزی در  سال 1882 میلادی  روبرت کخ دانشمند  آلمانی باسیل مولد سل را کشف کرد . این باسیل را باسیل کخ
می نامند . سل یکی از بیماری های عفونی است که شخص را در برابر ویروس مخرب ضعیف می سازد و سرانجام او را از بین می برد . کخ با کشف این عامل کمک شایانی در جهت پیشرفت علم پزشکی نمود و به بهمین دلیل به پاس زحمات وی  در سال 1905 میلادی جایزه نوبل را در فیزیولوژی و طب دریافت نمود .


در چنین روزی در سال 1842 میلادی استاندال نویسنده فرانسوی در گذشت . نام اصلی وی ماری هنری بیل بودد . وی در 59 سالگی در گذشت . استاندال در سال 1762 میلادی   دیده به جهان گشود . "سرخ و سیاه "  عنوان مهمترین اثر اوست . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی عازم  پاریس شد . پس ازآنکه قدرت به ناپلئون رسید ، استاندال وارد ارتش شد  و چندین سال در ارتش مشغول فعالیت بود . وی پس از آن به پاریس رجعت نمود و در این زمان به نگارش آثار ادبی مشغول شد. استاندال که تقریبا در اواخر عمر به رمان روى آورد ( چهل و هفت‏ساله بود که اولین شاهکار خود را به نام سرخ و سیاه  در سال 1830  میلادى خلق کرد)، از سال1822 میلادى به‏بعد، در نقش روزنامه‏نگار سیاسى، با نوشتن سلسله‏مقاله‏هایى با عنوان «نامه‏هایى از پاریس‏»  که در نشریه‏هاى مختلف لندن به چاپ مى‏رسید، کارآموزى مى‏کرد. وی پس از آن آثار مشهور خود با نامهای «راهبه کاسترو»، «آرناس»، «راسین و شکسپیر»، «گردش‌های رم»، «زندگی آیدن و موزاروستاز»، «زندگی روسینی»، «وقایع ایتالیا»، «زندگی ناپلئون» و «معبد پارم» را  به رشته تحریردر آورد . او در  سال 1842 میلادی  به علت سکته قلبی  فلج  شد وسرانجام در گذشت .او در سراسر زندگانى، فشارهاى نهانى ستیزه‏آمیزى که لایه نازک جامعه منضبط فرانسه را شکافت.  رمان سرخ و سیاه ، همه جریانات معاصر را به تصویر مى‏کشد: کشمکشهاى اشرافیت فرتوت براى تثبیت دوباره اقتدار خود پس از رویدادهاى مصیبت‏بار انقلاب  سال 1789،  رونق مجدد واپسگرایى به پیشگامى ژزوئیت‏ها   و تهدید جدید ثبات اجتماعى از سوى قشر جوانان تحصیلکرده، بلندپرواز، اما تنگدست کشور که در قهرمان رمان استاندال به نام ژولین سورل  تجسم یافته است.


درچنین روزی در  سال 1749 میلادی «پی‏یر سیمون لاپلاس» ریاضیدان فرانسوی به دنیا آمد . وی مدتی ریاست مجلس سنای فرانسه را نیز به عهده داشت .


 در چنین روز یدر سال 1994 میلادی ماسینا بازیگر مشهور سینمای ایتالیا و همسر فدریکو فللینی در گذشت . وی در فیلم جاده فیلینی خوش در خشد . او به هنگام مرگ هفتاد و چهار سال داشت .


در چنین روزی در سال 1894 میلادی جنگ نووارا میان شاه جارلز آلبرت پادشاه انگلستان علیه جمهوری ایتالیا در گرفت


در چنین روزی در سال 1956 میلادی سودان اعلام استقلال کرد . کشور سودان با بیش از 2500000 کیلومتر مربع مساحت یکی اتز بزرگترین کشورهای افریقایى است . این کشور با مصر، لیبى، چاد، افریقاى‏مرکزى، زئیر، کنیا، اوگاندا و اتیوپى مرز مشترک دارد.  چندین قرن قبل از میلاد، سودان شمالى توسط مصریان اداره شد . این کشور از  نیمه دوم قرن نوزدهم مستعمره  انگلستان شد . مسلمانان این کشور به  رهبرى محمد احمد بن عبدالله سالها با سربازان انگلیسی مبارزه کردند . در سال 1899م قراردادى میان مصر و انگلستان منعقد شد که به موجب آن اداره امور سودان به هر دو کشور واگذار شد و بدین گونه سودان تحت استعمار در آمد. سودان پس از آن در سال 1956 استقلال یافت اما دو سال بعد  نظامیان ژنرال ابراهیم عبود کودتا کرده و قدرت را در دست گرفتند. سودان پس از استقلال، شاهد درگیرى‏هاى فراوانى بوده و یکى از کشورهاى پرکودتاى افریقا مى‏باشد.

همه ساله چنین روزی به عنوان روز نیروهای مسلح در لائوس گرامی داشته می شود .