فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۳۱ فروردین
    • 19 April
    • ١٠ شوال


در چنین روزی در سال 1366 ه ش استاد محمد تقی شریعتی مزینانی دار فانی را وداع گفت . ایشان پدر بزرگوار دکتر علی شریعتی بودند . از ایشان آثار بسیاری در حوزه اندیشه به جای مانده است .


در چنین روزی در سال 1906 میلادی  پیرکوری دانشمند مشهور  فرانسوی  دیده از جهان فروبست . وی به همراه  همسرش ماری کوری موفق به کشف  عناصر رادیو اکتیو رادیوم و پلونیوم  شده بود . آن دو در رشته فیزیک جایزه نوبل را از آن خود کرده بودند . همسر وی پیش از بر اثر تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست داد .


در چنین روزی در سال 1839 میلادی بر اساس معاهده  لندن کشور بلژیک به عنوان یک پادشاهی مستقل مطرح گردید .

در چنین روزی در سال 33 پیش از میلاد مسیح نخستین کتابخانه عمومی جهان در رم گشایش یافت .

در چنین روزی در سال 1171 میلادی ایوبیان در مصر قدرت را در دست گرفتند .
به نقل از کتاب  تاریخ دولتهاى اسلامى و خاندان حکومتگر ج 1  ، نویسنده: استانلى لین‏پل :
مؤسس دولت ایوبیان، صلاح الدین یوسف بن ایوب مشهور به صلاح الدین ایوبى است.ایوب و برادرش شیرکوه در اواسط قرن ششم هجرى به خدمت اتابک نور الدین محمد زنگى در آمدند و پس از مدتى شیرکوه و برادرزاده‏اش صلاح الدین، از طرف نور الدین براى سرکوبى با شورشهائى که در مصر بروز کرده بود به آن دیار روان شدند.شیرکوه و صلاح الدین براى اولین بار در سال 559 ه ق و براى دومین بار در سال 562 ه ق  به مصر رفتند تا آنکه العاضد آخرین خلیفه‏ى فاطمى ـ شیرکوه را براى جبران خدماتش به وزارت خود برگزید .پس از مرگ ناگهانى شیرکوه، صلاح الدین در سال 564 هجرى وزارت را در دست گرفت و به الملک الناصر ملقب گردید.او بزودى زمام کارها را در دست گرفت و پس از مدتى العاضد را در سال 567 ه  از خلافت خلع کرد و فرمان داد که به نام خلیفه‏ى عباسى المستضى‏ء بالله خطبه بخوانند.با وجود آنکه این تغییر عظیم با آرامش تمام انجام یافت، اما باعث شد که بین صلاح الدین و فرمانده‏اش یعنى اتابک نور الدین اختلافاتى بظهور رسد. اگر نور الدین در سال 569 ه  وفات نکرده بود، بدون تردید نبردى میان آندو بوقوع مى‏پیوست.پس از مرگ نور الدین، صلاح الدین ایوبى ظاهرا نسبت به الملک الصالح اسماعیل بن نور الدین اظهار اطاعت کرد ولى پس از مدتى استقلال کامل خود را اعلان نمود.در دوران صلاح الدین مذهب اهل تسنن به جاى تشیع که در دوران خلافت فاطمیان رسمى شده بود شایع شد و مکه و مدینه نیز که قبل از او تحت نظارت و حکومت خلفاى مصر قرار داشت در این دوران همچنان در دست صلاح الدین باقى ماند.در سال 569 ه صلاح الدین، برادرش تورانشاه را به حکومت یمن منصوب کرد و شعبه‏ى ایوبیان یمن به همین ترتیب بوجود آمد  .صلاح الدین پس از آن متوجه‏ى سوریه شد و در سال 570 هجرى وارد دمشق گردید و علیرغم وجود خاندان نور الدین زنگى، متصرفاتش را وسعت داد تا آنکه بین سالهاى 570 تا 572 ه (1174 ـ 1176 م) حدود مملکت خود را تا رود فرات تثبیت کرد.صلاح الدین تا قبل از وفات الملک الصالح، پسر نور الدین زنگى در سال 579 ه (1183 م) بر حلب دست درازى نکرد


همه ساله چنین روزی به عنوان سالگرد جمهوری در سیرا لئون گرامی داشته می شود . این کشور در سال 1971 میلادی به جمهوری دست یافت .


همه ساله چننی روزی به عنوان روز اعلام استقلال در ونزوئلا گرامی داشته می شود .

در چنین روزی در سال 1932 میلادی رییس جمهور آمریکا هربرت هوور برای نخستین بار پیشنهاد داد که در این کشور پنج روز در هفته به عنوان روز کاری اعلام گردد .