فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۶ فروردین
    • 14 April
    • ٥ شوال


در چنین روزی در سال 216 میلادی ، مانی یکی از مدعیان پیامبری در ایران  دوران باستان دیده به جهان گشود . وی در زمان سلطنت ساسانیان در حوالی بابل قدیم به دنیا آمد .


در چنین روزی در  سال 1909 میلادی شرکت نفت انگلستان و ایران رسما در لندن ثبت شد . این شرکت با در یافت حق انحصاری استخراج نفت در صدد تاراج اموال عمومی ایران  بر آمد و در این مسیر از هیچ کوششی فرو گذار نکرد . رییس این شرکت ویلیام ناکس دارسی نام داشت . قرار دادهای ناکس دارسی عملا به تحت الحمایه شدن ایران در برابر انگلستان منجر می شد .  قرار دادهای نفتی ای که نه در جهت غبطه و صلاح مردم ایران که تنها در جهت استعمار انگلستان کارکرد داشت . اما این امر با هوشمندی مردم ایران  روبرو شد و نهایتا در نهضت ملی نفت ایران به ملی شدن نفت انجامید .  پس از ماهها مبارزه مردم ایران با استعمار و رهبری های داهیانه آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق ، در سال1329هجری شمسی، ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان  مجلس سنا گذشت . گزارش کمیسیون نفت مجلس به شرح ذیل تقدیم مجلس شورای ملی شد : نظر به اینکه ضمن پیشنهادات واصله به کمیسیون نفت ، پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور مورد توجه و قبول کمیسیون قرار گرفته و از آنجایی که وقت کافی برای مطالعه در اطراف اجرای این اصل باقی نیست ، کمیسیون مخصوص نفت از مجلس شورای ملی تقاضای دو ماه تمدید می نماید . بنابراین ماده واحده ذیل را با قید دو فوریت برای تصویب تقدیم مجلس شورای ملی می نماید . ماده واحده : مجلس شورای ملی تصمیم مورخه هفدهم اسفند 1329 کمیسیون نفت را تایید و با تمدید مدت موافقت می نماید . تبصره 1 : آقایان حق دارند تا 15 روز بعد از تشکیل کمیسون حق حضور داشته باشند .
گزارش کمیسیون در بیست و چهارم اسفند از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت . همچنین مجلس  سنا در 29 اسفند 1329 گزارش پیشنهادی کمیسیون نفت را به شرح ذیل تصویب نمود : به نام سعادت ملت ایران و به منظور تامین صلح جهان ، امضا کنندگان ذیل پیشنهاد می نماییم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی شود یعنی تمام عملیات اکتشاف ، استخراج و بهره برداری در دست دولت قرار گیرد . کمیسیون نفت در 5 اردیبهشت 1330 گزارشی مشتمل بر نه ماده به مجلس تقدیم نمود


در چنین روزی در سال 1695 میلادی ژان دولا فونتن شاعر مشهور فرانسوی دار فانی را وداع گفت .« افسانه ها » عنوان مهمترین اثر اوست . وی به هنگام مرگ هفتاد و سه سال داشت .

در چنین روزی در سال 1930 میلادی ویلیام مایاکوفسکی نویسنده مشهور روس در سن 36 سالگی دار فانی را وداع گفت .


در چنین روزی در سال 1917 میلادی دکتر  لودویگ لازاروس زامنهوف مبتکر زبان جهانی « اسپرانتو » دار فانی را وداع گفت . او قصد داشت با خلق زبانی جهان شمول به نام اسپرانتو در جهت دوستی ملل مختلف بر آید اما در این مسیر چندان توفیق به دست نیاورد  چراکه ادبیات مخلوق وی در میان عامه مردم طرفدار نیافت .


در چنین روزی در سال 1865 میلادی آبراهم لینکلن رییس جمهور آمریکا ترور شد . وی هدف گلوله جان ویلکس بوث قرار گرفت و جان خود را از دست داد . این واقعه در محل تئاتر فورد رخ داد .


در چنین روزی در سال 1611 میلادی برای نخستین بار در تاریخ عبارت تلسکوپ توسط شاهزاده "فدریکو سزی" به کار برده شد .


درچنین روزی در  سال 1792 میلادی فرانسه علیه اطریش اعلان جنگ کرد . این اعلان جنگ همزمان بود با وقوع جنگ پس از انقلاب در فرانسه .

در چنین روزی در سال 1847 میلادی ایران و عثمانی دومین قرار داد ارزروم را با یکدیگر به امضا رساندند .


در چنین روزی در سال 1890 میلادی برای نخستین بار نمایندگان تمامی ایالات آمریکا در واشنگتن دی سی گرد هم آمدند . به همین دلیل و وقوع یک کنفرانس سراسری همه ساله چنین روزی حتی در بر خی کشور های آمریکای لاتین با عنوان روزپان آمریکن گرامی داشته می شود . این اتحادیه به منظور ایجاد دوستی و همکاری های اقتصادی بین کشور های آمریکای شمالی ، مرکزی و جنوبی به وجود آمد .


در چنین روزی در سال 1961 میلادی شورشیان کوبایی علیه دولت فیدل کاسترو دست به شوروش گسترده ای زدند . این شوروش به واقعه خلیج خوک ها مشهور شده است .


در چنین روزی در سال 1911 میلادی کشتی عظیم الجثه  تایتانیک  در حوالی کانادا قطعه قطعه شد و بیشتر افراد این کشتی در دریا غرق شدند . گفته می شود بیش از دو هزار نفر با این کشتی غول آسا قصد داشتند ازانگلستان به  نیویورک بروند .کشتی یاد شده ساعت 2و بیست دقیقه بامداد در دریا غرق شد .