فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۴ فروردین
    • 12 April
    • ٣ شوال


در چنین روزی در سال  1305 ه ش قانون آیین دادرسی کیفری به مرحله اجرا در آمد . این قانون تا حدود زیادی ترجمه قانون 1804 آیین دادرسی کیفری فرانسه  بود و در واقع نوعی برگردان از قانون مذکور و ایضا قانون  بلژیک به شمار می رفت . قانون آیین دادرسی کیفری  با بر شمردن نهادها ، افراد و مقامات  صالح  به  رسیدگی به جرایم و وضعیت مجرمیت و یا برائت متهمان ، تا حدود زیادی از بر خورد یکجانبه دولت ها با افراد جلوگیری می کند و رفتار دولت ها با افراد را تحت ضابطه خاصی تعریف می نماید . از این جهت قانون یادشده یکی از طرق ایجاد عدالت است که از طریق مقاماتی چون بازپرس ، دایار و نهایتا داستان به مرحله اجرا در می آید . گفتنی است پیش از قانون یادشده  ، چنین قانونی به نوعی دیگر   وجود داشت اما انسجام آن به سبک قوانین کشور های پیشرفته در زمینه دانش حقوقی  در این سال ،  شکل گرفت . حقوقدانان عصر تدوین قانون مذکور ،  با ترجمه قانون فرانسه و راهکارهای متخذه  از فقه و اندیشه اسلامی روشی را پیش بینی نموده بودند که تاحدودی علاوه بر آنکه از مبانی علمی دور نباشد ، به جامعه بومی ایران نیز نزدیک باشد . دادسرا در این قانون به عنوان یکی از نهادهای پیگیر جرم ، کارکرد خاص خود را به منصه ظهور نشاند . دادسرا که عهده دار کشف جرم ، تعقیب متهم ،   اقامه دعوی از حیث عمومی آن ، اجرای حکم و همچنین رسیدگی به امور حسبیه وفق ضوابط قانونی است به ریاست دادستان تشکیل می شود و دادستان به تعداد لازم معاون ، دادیار ، بازپرس  و تشکیلات اداری خواهد داشت .


در چنین روزی در سال 1335 ه ش روسای کشورهای  پاکستان ، عراق و ترکیه با هدف تبیین راهکارهای آینده  سنتو وارد تهران شدند . این گفتگو ها دو روز به طول انجامید .  در سال1955  ترکیه و عراق  یک پیمان مشترک نظامی به امضا رساندند . در روزهاى 28 و 29 ژوییه 1958 برابر با 7 و 8 تیر 1337، جلسات شوراى وزیران پیمان بغداد در لندن تشکیل شد و هدفهاى پیمان توسط اعضا، تایید شد و آمریکا که به عنوان ناظر در جلسه هاى این پیمان شرکت مى کرد، قول مساعدتهاى بسیارى را داد.عمر پیمان بغداد دیری نپایید و با کودتای عبدالکریم قاسم ، عراق خود را رسما از ذیل این پیمان خارج ساخت . پس از خروج عراق از پیمان بغداد در 24 مارس 1959  میلادی مرکز پیمان از بغداد به آنکارا انتقال یافت .   بعدها  انگلستان ، پاکستان و ایران  به این پیمان نظامی  پیوستند .  سازمان پیمان مرکزی « سنتو » عنوان تغییر یافته این سازمان پس از خروج عراق از این سازمان بود .   این معاهده استعماری ابتدابا هدف های نظامی ایجاد شد اما هدف اصلی آن  جلوگیرى از بسط نفوذ کمونیسم  در میان ملتهاى جهان سوم و  حفظ منابع استعمارى و دراز مدت غرب بود. در بیست و دوم اسفند  سال 1357 سخنگوی دولت موقت اعلام کرد قرارداد سنتو لغو شده است .

در چنین روزی در سال 1349 ه ش ، مدرسه عالی  تلویزیون و سینما  در تهران گشایش یافت . این مدرسه با هدف تربیت دانشجویان فرهیخته در حوزه ساخت بر نامه های تلویزیونی و سینمایی شروع به کار نمود و توانست در این زمینه تاحدود زیادی موفق عمل نماید . پس از انقلاب اسلامی دانشکده صدا و سیما در رشته های مختلف تولید  تلویزیونی نظیر فیلم ، بر نامه سازی ، گرافیک و...اقدام به تربیت دانشجو کرد .


در چنین روزی در سال  1884 میلادی اتو میر هوف یکی از بر جسته ترین روانشناسان آلمانی  دیده به جهان گشود . او بیوشیمیست نیز بوده است . وی به سال 1922 میلادی جایزه نوبل  را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1903 میلادی تینبرجن اقتصاد دان آلمانی دیده به جهان گشود . او به سال 1969 میلادی جایزه نوبل را از  آن خود کرد .


در چنینن  روزی در سال 1912 میلادی فرانجو کارگردان مشهور فرانسوی به دنیا آمد .« مرد بدون چهره  » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال 1945 میلادی فرانکلین روزولت سی و دومین  رییس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا در گذشت  . وی بین سلهای 1933 تا 1945 میلادی براین کشور حکومت می کرد . او در سن 63 سالگی در گذشت .

در چنین روزی در سال 1940 میلادی ایتالیا رسما آلبانی را ضمیمه کشور خود ساخت .

در چنین روزی در سال 1946 سوریه استقلال خود  را از فرانسه اعلام داشت .


در چنین روزی در سال 1973 میلادی سودان صاحب قانون اساسی شد . کشور سودان با بیش از 2500000 کیلومتر مربع مساحت یکی اتز بزرگترین کشورهای افریقایى است . این کشور با مصر، لیبى، چاد، افریقاى‏مرکزى، زئیر، کنیا، اوگاندا و اتیوپى مرز مشترک دارد.  چندین قرن قبل از میلاد، سودان شمالى توسط مصریان اداره شد . این کشور از  نیمه دوم قرن نوزدهم مستعمره  انگلستان شد . مسلمانان این کشور به  رهبرى محمد احمد بن عبدالله سالها با سربازان انگلیسی مبارزه کردند . در سال 1899م قراردادى میان مصر و انگلستان منعقد شد که به موجب آن اداره امور سودان به هر دو کشور واگذار شد و بدین گونه سودان تحت استعمار در آمد. سودان پس از آن در سال 1956 استقلال یافت اما دو سال بعد  نظامیان ژنرال ابراهیم عبود کودتا کرده و قدرت را در دست گرفتند. سودان پس از استقلال، شاهد درگیرى‏هاى فراوانى بوده و یکى از کشورهاى پرکودتاى افریقا مى‏باشد.