فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۳ فروردین
    • 11 April
    • ٢ شوال

در چنین روزی در سال 1279 ه ش نخستین سفر مظفر الدین شاه به اروپا آغاز شد . وی در سال 1285 ه ش    ده روز پس از امضای قانون اساسی درسن  54 سالگی بر اثر  بیماری سل درگذشت . مظفر الدین شاه در سن پیری به سلطنت رسید . او مردی بود مریض و ضعیف و وجود وی بر اریکه سلطنت زمینه را از هر جهت برای جنبش مشروطیت فراهم کرد . زیرا در آغاز مقاومت کمی آن هم به تشویق اطرافیانش در برابر جنبش نشان می داد و پس از آن کاملا تسلیم شد و با صدور فرمان مشروطیت جنبش را یاری کرد . مجلس اول که در چهاردهم مهر 1285 گشایش یافته بود در اوایل دسامبر 1906 نظامنامه انتخابات و قانون اساسی را که برای مشروطه اهمیت اساسی داشت نوشت و برای امضا به سوی شاه فرستاد و چون مظفر الدین  شاه در بستر بیماری بود و هر ساعت احتمال در گذشت او می رفت در دهم دسامبر مجلس از او پاسخ فوری خواست و در خواست کرد که محمد علی میرزا ولیعهد را از تبریز احضار کند تا قانون اساسی امضا شود . در بیست و ششم آذر محمد علی میرزا به پایتخت آمد و قانون اساسی را امضا کرد . در روز یازدهم دی ماه 1285 مظفر الدین شاه  در بستر مرگ بود قانون اساسی و نظامنامه انتخابات را امضا کرد و به وسیله مشیر الدوله نخست وزیر به مجلس فرستاد . وی پس از آن در چنین روزی در گذشت . 


درچنین روزی در سال 1961  محاکمه آدولف اییشمن یکی از فرماندهان نازیست که شمار زیادی از یهودیان را کشته بود مورد   محاکمه  قرار گرفت  . وی سپس به  اعدام محکوم گردید .وی  به دار آویخته شد و پس از آن جسدش را سوزاندند .


در چنین روزی در سال 1996 میلادی  حملات وحشیانه صهیونیست ها به فرماندهی  شیمون پرز  به لبنان  آغاز شد . در این حملات  صدها هزار تن از مردم جنوب لبنان آواره  و شمار کثیری از مردم شهر قانا به خاک و خون کشیده شدند  .


در چنین روزی در سال 1977 میلادی ژاک پره ور  شاعر مشهور فرانسوی دیده از جهان فروبست . او به هنگام مرگ 77 سال داشت .


در چنین روزی در سال  1906 میلادی انیشتن تئوری نسبیت خود را به جهان عرضه کرد  . نسبیت او شامل دو نظریه عام و خاص است . نسبیت خاص فضای مطلق را به مفهوم ماکسولی آن  نفی کرد اما نسبیت عام فضای مطلق به مفهوم نیوتونی آن را  نابود ساخت.


در چنین روزی در سال 1957 میلادی پابلو نرودا شاعر مشهور شلیلایی به دلیل سرودن اشعار مخالف دولت دستگیر و روانه زندان شد .