فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۲ فروردین
    • 10 April
    • ١ شوال

درچنین روزی در سال 42 ه ق عمروعاص کشته شد . عمروعاص از جمله دشمنان امام علی (ع) و ازجمله حیله گرانی بود که تاریخ اسلام  کمتر در خود چنین فردی را دیده است . او در جنگ جمل در طرفداری از معاویه داد سخن در داد . اما مهمترین نقش وی در تاریخ اسلام را می توان در  ماجرای جنگ صفین جستجو  کرد . هنگامی که سپاه معاویه در روربارویی با امام علی(ع ) دچار شکست شده بود ، و راهی جز تسلیم نداشت ، عمروعاص حیله ای اندیشید و گفت که افراد  سپاه معاویه ، قرآن ها را بر سر نیزه ها کنند و به این طریق خود را متمسک به قرآن نشان دهند . این حیله وی موثر افتاد و بسیاری از لشکریان حضرت علی (ع) که از افراد مقدس ماب بودند امام را که قرآن ناطق بود،  تنها گذاردند و بر مالک اشتر فشار وارد آوردند که حمله خود را ناتمام نهد  . نقش او در ماجرای حکمیت هم در تاریخ معروف شده  است . عمروعاص از نخستین روز ورود به دومة الجندل، ابوموسى را به عنوان صحابى پیامبر وبزرگتر از خود، احترام مى‏کرد ودر مقام سخن گفتن او را جلو مى‏انداخت. هنگامى که توافق کردند که هر دو حکم، على ومعاویه را خلع کنند، باز هم عمروعاص او را براى اظهار عقیده وخلع موکل خود مقدم داشت، زیرا سیره طرفین در مدت اقامت آن دو در دومة الجندل چنین بود.ازاین رو، ابتدا ابوموسى به خلع امام علیه السلام از خلافت پرداخت وتمام سفارشهایى را که دوستانش در آغاز کار کرده بودند زیر پا نهاد.ولى عمروعاص بى درنگ معاویه را به خلافت نصب کرد.

صادق هدایت  در سال 1281 ه ش صادق هدایت در تهران به دنیا آمد .  پدرش هدایت قلی خان هدایت  و مادرش خانم زیورالملک هدایت  بود. صادق پس از طی دوره ابتدایی در مدرسه علمیه تهران و دوره  دبیرستان در دارالفنون ، وارد  مدرسه سن لویی تهران شد و در  آنجا  با زبان و ادبیات فرانسه آشنایی پیدا یافت .وی در  سال 1305 با استفاده از بورس دولتی برای ادامه تحصیل وارد بلژیک شد ودر دانشگاه گان  به تحصیل مشغول شد . او پس از مدتی آنجا را به قصد فرانسه رها کرد و به فرانسه رفت اما در فرانسه به دلیل مشکلات روحی و فکری خود دست به خودکشی زد اما وی  را نجات دادند. او  در سال 1309 عازم تهران شد  و به استخدام دولتی در آمد . هدایت  در همین دوره نوشتن را جدی گرفت و به نگارش آثار داستانی پرداخت . شاید به همین دلیل بود که نمی توانست در یک محیط باقی بماند و هر از گاهی از کار خود استعفا می کرد . او در سال 1314 عازم هند شد ودر آنجا  زبان پهلوی را به طور کامل آموخت . وی پس از آن به عنوان مترجم آثار ادبی و هنری در دانشکده هنر های زیبا مشغول به کار شد و مدتی بعد نیز به جمع نویسندگان مجله ادبی سخن پیوست . هدایت پس از مدتی به فرانسه بازگشت و نهایتا
بر اثر ناملایمات روحی درفروردین 1330 در همین شهر با  گاز  خودکشی کرد .   او را در قبر ستان  پرلاشز در پاریس دفن کردند . از آثار او می توان به رباعیات خیام ، مجموعه  «سایه روشن» شامل  س.گ.ل.ل ، زنی که مردش را گم کرد ، عروسک پشت پرده ، آفرینگان ، شبهای ورامین ، آخرین لبخند ، پدران آدم ، مجموعه «سگ ولگرد»شامل سگ ولگرد ، دن خوان ، کرج  ، بن بست  ، کاتیا ، تخت ابونصر ، تجلی ، تاریکخانه میهن پرست ، مجموعه «زنده بگور»شامل  زنده بگور ، حاجی مراد
اسیر فرانسوی ، داود گوژ پشت مادلن ،  آتش پرست ، آبجی خانم ، مرده خورها ، آب زندگی ، مجموعه «سه قطره خون» شامل : سه قطره خون ، گرداب  ، داش آکل  ، آینه شکسته ، طلب آمرزش ، لاله ، صورتکها ، چنگال ، مردی که نفسش را کشت ، گجسته دژ ، علویه خانم و مقالاتی در موضوعات مختلف در نشریات ادبی- هنری اشاره کرد . مهمترین اثر او که بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است« بوف کور»  نام دارد . هدایت در این اثر به یک کشف اندیشمندانه با نگاهی سوررئالیستی و گاه ابزورد به دنیای پیرامونی خود می نگرد . 


درچنین روزی در  سال1931میلادی «جِیران خلیل جِبران» نویسنده، شاعرو فیلسوف لبنانی دار فانی را وداع گفت . جبران خلیل جبران ششم ژانویه سال 1883 میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل اینکه پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان  خو گرفت  و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است . مادرش کامیلا  راحمه ، جبران را از سومین شوهر خود با نام خلیل جبران حامله شد . ماریانا و سلطانا دو خواهر کوچکتر او بودند . جبران خلیل جبران در هشت سالگی به همراه خانواده اش  به آمریکا رفت و در 25 ژوئن 1895 میلادی سفری به نیویورک داشت . وی پس ازآن  برای بار دوم ،در سال 1898 به همراه خانواده اش وارد   لبنان شد . او در بین  سالهای 1898 تا 1902 در دانشگاه لبنان  به تحصیل پرداخت . پس از اینکه اعضای خانواده اش در سال 1902 دار فانی را  وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد . جبران در سل 1908 به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت . وی در سال 1914 در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد .  او در سال 1918 میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد . پیش قراول (1920 )  ، پیامبر (1923 ) ، شن و کف ( 1926 ) ، مسیح پسر انسان (1928 ) از دیگر آثارادبی  او به زبان انگلیسی است . ارواح عاصی  (1908 ) ، بالهای شکسته (1912 ) و یک اشک ویک لبخند  ( 1914 ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند . وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است  که از میان آنها می توان به زمین خدایان (  1931 ) و باغ پیامبر (1933 ) میلادی اشاره کرد . این عارف شاعر در دهم آوریل سال 1931 میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت ....

 از من می پرسید که چگونه دیوانه شدم. چنین روی داد: یک روز، بسیار پیش از آنکه خدایان بسیار به دنیا بیایند، از خواب عمیقی بیدار شدم و دیدم که همه نقابهایم را دزدیده اند. پس بی نقاب در کوچه های پر از مردم دویدم و فریاد زدم « دزد، دزد، دزدان نابکار.» مردان و زنان بر من خندیدند و پاره ای از آنها از ترس من به خانه هایشان پناه بردند.هنگامی که به بازار رسیدم، جوانی که بر سر بامی ایستاده بود فریاد برآورد «این مرد دیوانه است.» من سر برداشتم که او را ببینم؛ خورشید نخستین بار چهره برهنه ام را بوسید. نخستین بار خورشید چهره برهنه مرا بوسید و من از عشق خورشید مشتعل شدم، و دیگر به نقابهایم نیازی نداشتم.»
                                                                                                                      بخشی از کتاب" دیوانه "
آنگاه المیترا باز به سخن در آمد و گفت درباره زناشویی چه می گویی، ای استاد؟و در پاسخ گفت:به یکدیگر مهر بورزید، اما از مهر بند مسازید:بگذارید که مهر دریای مواجی باشد در میان دو یاحل روحهای شما.جام یکدیگر را پر کنید، اما از یک جام منوشید.از نان خود به یکدیگر بدهید، اما از یک گرده نان مخورید.با هم بخوانید و برقصید و شادی کنید، ولی یکدیگر را تنها بگذارید،همانگونه که تارهای ساز تنها هستند، با آن که از یک نغمه با ارتعاش در می آیند.دل خود را به یکدیگر بدهید، اما نه برای نگهداری.زیرا که تنها دست زندگی می تواند دلهایتان را نگه دارد.در کنار یکدیگر بایستید، اما نه تنگاتنگ:زیرا که ستونهای معبد دور از هم ایستاده اند،و درخت بلوط و درخت سرو در سایه یکدیگر نمیبالند.                                                                                                          بخشی  از کتاب" پیامبر"


در چنین روزی در سال 1917 میلادی رابرت بونز ووزوارد شیمیدان مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . وی به سال 1965 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1932 میلادی عمر شریف ( مایکل شلهوب ) بازیگر مشهور مصری به دنیا آمد . او در فیلمهای مختلفی از جمله دکتر ژیواگو و فوق سری بازی کرده است . ، عمر شریف، بازیگر معروف مصری که طرفداران بسیاری در اقصی نقاط جهان دارد،  سالها به دلیل  کم توجهی در محافل سینمایی مصر هرگز چنانچه لایق آن بوده مورد تقدیر قرار نگرفت . وی  امسال از دریافت جایزه سزار بسیار ابراز خرسندی نشان داد.

در چنین روزی در سال 1944 میلادی نیروهای  اتحاد جماهیر شوروی بندر اودسا را از تصرف نازی ها خارج کردند .

در چنین روزی در سال 1946 میلادی نخستین انتخابات برای تعیین نوع رژیم ژاپن در این کشور برگزار شد .