فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۰ فروردین
    • 8 April
    • ٢٨ رمضان


در چنین روزی در سال 1920 میلادی مبارزات مردم مقاوم فلسطین با جمعیت هایی به نام جمعیت مسلمانان و مسیحیان آغاز شد .


در چنین روزی در سال 563 قبل از میلاد مسیح دیده به جهان گشود . نام واقعی وی  سیدارتا است  . او در
در شمال هندوستان به دنیا آمد و چون اشراف زاده بود در مکنت و مال فراوان رشد کرد . بودا در سنین جوانی با رویا رویی با چندین واقعه تلخ در زندگی خویش به سوی عرفان روی آورد . او ابتدا با دیدن  مردی فرطوطی که از بیماری جذام دچار ناتوانی شده بود به ناتوان بودن انسان در مقابل پدیده ها ی طبیعی پی برد . وی خانواده را رها کرد و برای پاسخ گرفتن سوالات خود به نزد روحانیان و راهبان هند رفت . اما چنین امری نه تنها روح پرسشگر او را سیری نبخشید بلکه او را به سوی انجام جربیات فراوان تر کشاند . وی شش سال را به ریاضت گذراند و سانجام در زیر یک در خت به ساتوری یا آگاهی دست یافت . وی به این اعتقاد یافت که دلیل  رنج  ، هوس آدمی است لذا با استدلال اینکه رنج در تمامی اوقات زندگی آدمی همراه اوست از بین بردن هوس ها در زندگی انسان را تنها راه رهایی وی دانست . بودا بعدها آیینی تدوین کرد و خود به نشر آیین خود در هندوستان پرداخت و مردم را برای رسیدن به آرامش ابدی ( نیروانا )  به سوی آن تشویق نمود . بودا در هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت .


در چنین روزی در سال 1831 میلادی آلارد پیرسون متاله و  فیلسوف  آلمانی دیده به جهان گشود . وی علاوه بر این شاعر نیز بود و در حوزه تاریخ هنر نیز مطالعات بسیاری به انجام رسانده بود .


در چنین روزی در سال 1859 میلادی ادموند هوسرل فیلسوف بر جسته آلمانی دیده به جهان گشود . وی مکتب پدیدارشناسی را تاسیس کرده است . فلسفه علم حساب   ،  مطالعات  منطقى ،  تجربه و حکم  ،  اندیشه های  دکارتى  ،  پدیدارشناسى و انسان‏شناسى  ، اندیشه  پدیدارشناسى  و  پدیدارشناسى و مبانى علوم  از مهمترین آثار این اندیشمند است . گفته اند وی بیش از چهل هزار صفحه فلسفه نگاشته است .


در چنین روزی در سال 1904 میلادی جان هیکس اقتصاد دان مشهور بریتانیایی به دنیا آمد . وی به سال 1972 میلادی جایزه نوبل اقتصا را از آن خود کرد  .


در چنین روزی در سال 1911 میلادی کالوین شیمیدان مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . وی فتو سنتز را کشف کرده است  . او در سال 1961 میلادی جایزه نوبل شیمی  را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1914 میلادی یاکوب آرابس نویسنده مشهور چک دیده از جهان فروبست . اندیل میرو عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . وی در هفتاد سالگی در گذشت .


                                                               گرنیکا اثر مشهور پیکاسو 
در چنین روزی در سال 1973 میلادی پابلو پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی دیده از جهان فروبست . گرنیکا عنوان مهمترین اثر اوست . پیکاسو هنرمند و نقاش اسپانیایی در چنین روزی در سال 1881 میلادی در مالاگای اسپانیا  به دنیا آمد . وی را بزرگترین نقاش نو آور معاصر جهان نام نهاده اند . او واضع مکتب کوبیسم در نقاشی است و پس از او نگاه نقاشان به مساله فرم و محتوا دگرگون شد . وی در ابتدا یک نقاش کلاسیک بود که مهمترین آثار آن دوره وی تابلوهای زن در لباس سپید و عشاق نام دارد . پیکاسو  در سالهای 1906 تا 1910 میلادی به همراه ژرژ براک   زمینه مکتب کوبیسم را فراهم کرد و نخستین کسی بود که کاغذهای چاپ شده  وسنجاق و میخ را با نقاشی هایش آمیخت (کولاژ) . پیکاسو پس از سال 1918 دوباره به سوی اشکال طبیعی روی آورد . کوبیسم پیکاسو دو مرحله داشت ، کوبیسم تحلیلی و کوبیسم توصیفی . در مکتبی که پیکاسو بر آن صحه نهاده بود ، زمان در فرم از بین می رود و فرم جایگزین موضوع می گردد . در واقع آثار او در یک مرحله ازسوژه به  ابژه میل می کنند . سه رقاص و گرنیکا عنوان مهمترین آثار بصری اویند  .


در چنین روزی در سال 1946 میلادی برای آخرین بار جامعه ملل آخرین جلسه خود را تشکیل داد . پس از آن سازمان ملل متحد تاسیس گردید .

در چنین روزی در سال 1963 میلادی سی و پنجمین دوره مراسم اسکار برگزار گردید . در این دوره از مراسم اسکار فیلم لورنس عربستان با بازی آن بانکرفت و گریگوری پک و به کارگردانی دیدوید لین جایزه اصلی جشنواره را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1966 میلادی لئونید برژنف به عنوان دبیر کل حزب کمونیست در اتحاد جماهیر شوروی سابق انتخاب شد .


در چنین روزی در سال 1968 چهلین مراسم اسکار به منظور گرامیداشت یاد مارتین لوتر کینگ و به منظور پاسداشت این حافظ حقوق سیاهان دراروپا  به  تعویق افتاد .