فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱ فروردین
    • 20 March
    • ٩ رمضان


همه ساله در ایران و چندین کشور دیگر نخستین روز بهار طبیعت به عنوان عید نوروز گرامی داشته می شود .  آریاییان در دوره های گذشته آغاز اعتدالین را جشن می گرفتند  و  اولى را نوروز و دومى را مهرگان مى‏نامیدند. برخی می گویند عید نوروز به دوران  جمشید شاه بازمی گردد. گویند وی پس از سفر به آسمان دین را تجدید و آن روز را « نوروز» نامید.

ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود در باره نوروز می نویسد : « سال نزد فارسیان چهار فصل بود بر حسب این فصول عیدهایی داشتند که به علت اهمال در کبیسه ، روز این عید ها جابجا می شد . از جمله این اعیاد یکی روز اول فروردین ماه یعنی نوروز بود که روزی بس بزرگ است و به علت زنده شدن طبیعت گویند آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است و همان روز کیومرث شاه گردیده است ... . نوروز بزرگ جشنی  بس عظیم است وحوادثی بس بزرگ در آن رخ داد و آفرینش جهان پایان یافت ، زردشت با خداوند مناجات کرد ، کیخسرو به آسمان رفت ، نعمت های جهان تقسیم شد ...  .  در آن روز مراعات کردن برخی از رسوم انسان را از بلایا دور می دارد » .

 هر چند در دربار نخستین خلفا به نوروز اعتنایى نمى‏شد، ولى خلفاى بعدى اموى دوباره نوروز را گرامى داشتند و
 هدایاى نوروز را باب کردند .  با ظهور « ابومسلم خراسانى» و روى کار آمدن خلافت عباسى و نفوذ برمکیان و دیگر وزراى ایرانى و تشکیل سلسله‏هاى طاهریان و صفاریان، جشن‏هاى ایران بار دیگر رونق یافت .
از امیرالمؤمنین على علیه‏السلام چنین نقل شده که فرمودند « اُتى على علیه‏السلام بهدیة النیروز فقال علیه‏السلام ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمؤمنین الیوم النیروز! فقال علیه‏السلام اصنعوان کل یوم نیروزاً» در روز نوروز هدیه‏اى براى امیرالمؤمنین على علیه‏السلام آورده شد. حضرت فرمودند این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند امیرالمؤمنین امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز کنید.
روى المعلى بن ‏خنیس عن مولانا الصادق(ع) فى یوم النیروز: واذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک و تکون صائماذلک الیوم ...
معلى بن‏ خنیس به نقل از امام صادق(ع) در باره نوروز مى‏گوید: هنگام نوروز غسل ‏کن، پاکیزه‏ ترین لباس هایت را بپوش ، به خوشبوترین چیزها خود را خوشبو نما ، و در آن ‏روز روزه باش.
فقها نیز با استناد به روایات ، بر روزه گرفتن در این روز و همچنین نظافت و پاکیزگی   و استعمال بوی خوش تاکید کرده اند : 
شیخ انصارى در کتاب شریف طهارة صفحه 328 مى‏نویسد : " فاذا کان یوم النیروز فاغتسل و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک " . همین که روز نوروز رسید پس غسل کن و پاکیزه ‏ترین جامه‏هاى خود را بر تن کن و به بهترین و خوشبوترین بویها خود را خوشبو گردان.


در چنین روزی در سال 539 قبل از میلاد ،  کورش کبیر محاصره بابل را آغاز کرد . وی توانست پس از یک سلسله مبارزات این سرزمین را فتح کند . کورش کبیر  پس از تسلط بر آنجا بابلیان را محترم شمرد و قتل و غارت را ممنوع اعلام کرد . وی نسبت به نبونید با جوانمردی رفتار نمود و فقط او را از سرزمین خود تبعید نمود .


در چنین روزی در سال1313 ه ش نام پارس یا پرشیا ، رسما به ایران تغیر یافت . پیشتر نام ایران در مجامع بین المللی به عنوان پرشیا یا پارس خوانده می شد و هنوز در برخی از کتب قدیمه بیگانه می توان چنین نامی را در مورد ایران یافت . در این سال دولت وقت،  نام  ایران را به عنوان « ایران»  در جهان  مطرح ساخت .


در چنین روزی  در سال 1310 هجری شمسی  حق انحصاری انتشار اسکناس از سوی مجلس وقت به بانک ملی ایران اعطا شد . بانک ملی ایران از این پس  ضمن انجام عملیات بانکی به تنها ناشر اسکناس در ایران نیز مبدل شد. بانک ملی اسکناس های  خود را  در قطعات پنج ، ده  ، بیست و یکصد ریالی  چاپ می کرد . همچنین در همین روز  در سال1311 هجری شمسی  واحد پول ایران از قران به ریال تبدیل شد .


درچنین روزی در  سال 1334 هجری شمسی ، مرتضی محجوبی از برجستگان موسیقی ایران دار فانی را وداع  گفت .
مرتضی محجوبی در سال 1279 هجری شمسی  به دنیا آمد . او در حوزه نوازند گی  پیانو استاد بود . وی نخستین وارد کننده‌ پیانو در موسیقی سنتی معاصر باحفظ چهارچوبهای اساسی  به شمار می رود . از استادان او می توان به حسین‌ خان اسماعیل ‌زاده، محمودخان، مفخّم الممالک، حسین ‌خان هنگ ‌آفرین و حاج ‌خان ضرب ‌گیر اشاره کرد . وی همچنین در طول عمر پربرکت خویش به تربیت استادان بسیاری همت گمارد که از میان آنها می توان  آذرمیدخت رکنی، اسماعیل دیبا، زهره ارباب و فخری ملک‌ پور را نام برد . آن استاد فرزانه ، به عنوان نوازنده و آهنگساز در ارکسترهای مختلف، رادیو تهران و برنامه گلها همکاری داشت.از آثار  وی می‌توان به تکنوازی ‌های پیانو در صفحات گرامافون، همنوازی با نوازندگان و خوانندگان مختلف، ضبط تصانیف متنوع و گوناگون، رنگ‌ها و نیز چهار مضراب‌های مختلف اشاره کرد.« تکنوازی شور»، « تکنوازی افشاری» ، « همنوازی‌ با بنان، قوامی و ادیب خوانساری» از دیگر کارهای مرتضی محجوبی به شمار می‌روند. از معروف ‌ترین ساخته‌های او می‌توان به تصانیف « کاروان»، « نوای نی»، « من بی دل ساقی»، « دیشب که در خانه ما آمده بودی» و « پیش درآمد دشتی» اشاره کرد.
(منبع : خالقی  ، روح الله  ،  کتاب سرگذشت موسیقی ایران )


درچنین روزی در سال 1658 میلادی ، « یوهان سباستیان» باخ موسیقیدان بزرگ آلمانی در این کشور متولد شد . پدر یوهان سباستان باخ از نوازندگان دربار بود . او ده ساله بود که پدر و مادرش در گذشتند و وی تحت نظر برادر بزرش قرار گرفت .  در پانزده سالگی به عشق آموختن نوازندگی ارگ کلیسا ، پای پیاده تا هامبورگ که یکصد و بیست کیلومتر با اقامتگاه او فاصله داشت راه افتاد و به خدمت رانیکون نامی که استاد ارگ کلیسای سنت کاترین هامبورگ بود رسید . به زودی در سال 1703 ارگ نواز آرنشتاد و سپس در سال 1707 ارگ نواز مولهاوزن شد و به سال 1708 در وایمار به ارگ نوازی در بار برگزیده شد . در سال 1714 رهبر ارکستر شد و  به سال 1717 رهبری ارکستر کوئن را به عهده گرفت . از سال 1723 تا آخر عمرنیز در لایپزیک رهبری آواز و کانتوری و ارگ نوازی کلیسای سن توماس را به عهده داشت . باخ بیشتر عمر خود را در کلیسا گذراند و آثارش بیشتر جنبه مذهبی دارند و در زمان خویش از آن همه آثار ارزنده چند تایی به چاپ نرسید . آثار مشهور او عبارتند از : فانتزی کرومتیک و فوگ ، کنسرتو ایتالین ، واریاسیون های کلدبرگ ، هدیه موسیقی ، هنر فوگ ، کنسرتوهای براندنبورگ ، توکاتا و فوگ در رمینور ، و.... وی در سال 1750 میلادی   در گذشت .
( منبع : نژد ، محمد ، جهان دانش ، فرهنگ دانستنیها ، ج 2 )


همه ساله چنین روزی به عنوان رو زجهانی مبارزه با تبعیض نژادی از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است . همچنین از این روز، هفته همبستگی با ملت های در حال مبارزه علیه نژاد پرستی و تبعیض نژادی آغاز می گردد. آپارتاید و راسیسم امروزه به عنوان دو واژه متداول در فرهنگ علوم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد . نژاد پرستی امروزه به حالتی اطلاق می گردد  که طی آن یک گروه  خود را به لحاظ نژاد ، زبان ، و یا رنگ پوست بر سایر اقوام برتر بدانند . سیاست آپارتاید اگر به کنه معنا  مورد بررسی قرار گیرد،  به اندازه دوران بشریت عمر دارد چرا که از دیر باز سیاهان تنها به دلیل تیره بودن رنگ پوستشان برده سفید پوستان بوده اند . دین اسلام از همان ابتدا با این شیوه مبارزه کرد و متقی ترین مردم نزد پروردگار را گرامی ترین  آنان می دانست .  بلال حبشی در صدر اسلام موید این مطلب است . اما سیاست آپارتاید به معنای جدید آن از  سال 1947 میلادی از سوی حزب ناسیونالیست آفریقای جنوبی آغاز شد . برتری نژادی از سوی هیتلر هم موجبات دو جنگ جهانی را فراهم آورد . امروزه مساله نژاد پرستی به عنوان رایج ترین بحث در میان اقوام اروپایی و آمریکایی مطرح است . نظام آپارتاید به مفهوم جداسازی سیاه پوستان از سفید پوستان در آفریقای جنوبی ، سرانجام پس از سالها مبارزه در هفدهم ژوئن 1991 میلادی از سوی پارلمان آفریقای جنوبی لغو شد . 


همه ساله چنین روزی به عنوان روز زمین در سراسر جهان گرامی داشته می شود .  روز ابتدای بهار به عنوان روز زنده شدن زمین از خواب زمستانی و روز بهار طبیعت از سوی کشور های مختلف مورد احترام قرار دارد.


در چنین روزی در سال 1828 میلادی هنریک ایبسن نویسنده ، نمایشنامه نویس و شاعر مشهور نروژی به دنیا آمد . وی  به دلیل خلق  آثار خلاقه درجه دکترای افتخاری را از دانشگاه اوپ سالا  دریافت نمود . او همچنین در دوان هنری خود جوایز ادبی بسیاری در یافت کرد . « دشمن مردم» و « خانه عروسک »  عناوین مهمترین آثار اویند . وی به سال 1906 میلادی در نروژ دیده از جهان فروبست . هنوز نیز آثار او مورد اقتباس فیلمسازان و تولیدکنندگان  آثار تلویزیونی قرار می گیرد .


در چنین روزی در سال 1885 میلادی اوژن هریگل فیلسوف آلمانی دیده به جهان گشود . وی یکی از نخستین استادان فلسفه ذن در اروپا به شمار می رود .

در چنین روزی در سال 1918 میلادی زیمرمان آهنگساز بر جسته آلمانی متولد شد . " سربازان " عنوان مهمترین اثر وی نام دارد. 


در چنین روزی در سال 1968 میلادی کارل تئودور درایر از برجسته ترین کارگردانان جهان دیده از جهان فروبست . وی اصالتا دانمارکی بود . در بحث سینمای دینی  نام درایر در صدر فیلمسازان قرار می گیرد . « مصائب ژاندراک » به عنوان شاهکار وی هنوز نیز یکی از بر جسته ترین فیلم های تاریخ سینماست .


در چنین روزی در  سال 1964 میلادی ، تانزانیا اعلام استقلال کرد . جمهورى تانزانیا در افریقاى شرقى و در همسایگی  کشورهاى : کنیا، اوگاندا، روندا، زئیر، مالاوى و موزامبیک قرار گرفته است . این کشور در گذشته به زنگبار مشهور بود .
پرتغالی ها  کشور یاد شده  را در قرون وسطی به استعمار خویش در آوردند . کشور زنگبار بعدها به دست انگلیسیها افتاد . پس از آن در  سال 1964 میلادی دو بخش تانگانیکا و زنگبار به یکدیگر پیوستند و تانزانیا را رسما تشکیل دادند .  زبان رسمى این کشور زبان سواحیلى است .  غیر از زبان سواحیلى، زبان انگلیسى رایج بوده و خط رایج لاتین است. بیش ازنیمی از مردم این کشور  مسلمان بوده و بقیه پیرو آئین مسیحیت و آنیمیسم هستند .