فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۷ فروردین
    • 5 April
    • ٢٥ رمضان

در چنین روزی در سال 1343هجری شمسی حضرت امام خمینی(ره) پس از فشا رهای مردمی بر رژیم پهلوی مبنی بر آزادی ایشان از زندان ، از حصر و حبس خارج شدند . ایشان از پانزدهم خرداد 1342 در زندانهای رژیم پهلوی به سر می بردند .  آن حضرت  در فردای آن روز با حضور در قم در  پیامی از تسلط رژیم صهیونیستی  و عمالش بر ایران اظهار تاسف  کردند .  بیشترین  فشارها به رژیم پهلوی از جانب  مردم  ،  روحانیت آگاه   و طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم بود . این امر سبب شد که حضرت امام ( ره )   پس از ده ماه زندان و حصر در تهران و شهر قم آزاد شدند .

در چنین روزی در سال 1363 وزارت بهداشت ، در مان و آموزش پزشکی وقت با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در  جهت   تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از  روستاها دست به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصص این خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند . کاهش میزان مرگ و میر در روستا ها ، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد ،واکسیانسیون کودکان ، آموزش مادران  و...از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است . به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز بهورز در کشور گرامی داشته می شود .

در چنین روزی در سال 1588 میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود . «لویاتان » عنوان مهمترین اثر اوست .توماس هابز یکی از بر جسته ترین فیلسوفان سیاسی است که در حوزه قدرت و مفهوم لیبرالیسم بحث های مطولی کرده است . او از همان ابتدا به مقابله با  اهل کلیسا بر آمد و اصول اندیویدوالیسم و دموکراسى را به جای  قدرت  مذهب در جامعه آن روز غرب پدیدار ساخت  .  توماس هابز، در واقع مفهوم  و فلسفه  آزادی  را تبیین کرد و به بسط آن در حوزه اندیشه سیاسی پرداخت .  هابز همچنین از عدالت شرحی  قدسی  ارایه نمی دهد و بر آن نیست که آن را در حوزه امور زمینی خلاصه کند .  
 فلسفه سیاسی هابز بر این پایه استوار گشته  است که انسانها طبیعتا  از حقوق برابر برخوردارند .  هابز در باب وضع طبیعی انسانها، در فصل سیزدهم کتاب لویاتان  خود می نویسد : "طبیعت انسانها از نظر نیروی بدنی و فکری برابر ساخته شده است، البته ممکن است کسی از نظر جسمی نیرومندتر و از حیث فکری هوشمندتر از دیگری باشد اما وقتی همه آنها را با هم در نظر میگیریم، تفاوتی میان آنها محسوس نمیباشد تا بتوان براساس آن، کسی مدعی امتیازی نسبت به دیگری شود و دیگری به همان اندازه نتواند چنین ادعائی کند. زیرا از نظر قدرت بدنی، ناتوان ترین فرد، همان اندازه نیرومند است تا تواناترین فرد را از طریق توطئه پنهانی و یا تبانی با دیگران که مانند او در معرض خطر مشابهی قرار دارند، به قتل رساند."

در چنین روزی در سال 1917 میلادی برای نخستین بار آمریکا علیه دولت آلمان اعلان جنگ کرد .

در چنین روزی در سال 1830 میلادی الکساندر مویر شاعر مشهور اسکاتلندی به دنیا آمد .«بر گ افرا برای همیشه »    عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

در چنین روزی در سال 1923 میلادی ارنست مندل فیلسوف و اقتصاد دان مشهور بلژیکی دیده به جهان گشود .

در چنین روزی در سال 1585 میلادی و در میانه  جنگهای داخلی  هلند  ، شهر تاریخی هارلم ، در دست اسپانیاییها قرار گرفت . در این میان فیلیلپ دوم دستور کشتار سکنه شهر را که غالب آنها استقلال طلب بودند صادر کرد و در پایان این ماجرا سربازان اسیپانیایی پس از به خاک و خون کشیدن شهر هارلم بیش از شش هزار نفر از اهالی این شهر از دم تیغ گذراندند . 

در چنین روزی در سال 1794 "دانتون "یکی از بزرگترین سرداران انقلاب کبیر فرانسه  اعدام شد .وی را یکی از برجسته ترین رهبران  انقلاب فرانسه دانسته اند که مدتی نیز رهبر حزب اعتدالیون دراین کشور بود . دانتون  پس از سقوط نظام سلطنتی بعنوان وزیر عدلیه انتخاب شد.  دانتون پس از اعدامهای دسته جمعی افراد  ضد انقلاب در ماه سپتامبر سال1792    ،  به مخالفت با افراطیون از جمله ژیراندیستها، هربرتیستها و روبسپیر برخاست و در همین طریق نیز اعدام گردید .

همه ساله چین روزی به عنوان روز در ختکاری در کره جنوبی گرامی داشته می شود .