فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۶ فروردین
    • 4 April
    • ٢٤ رمضان

درچنین روزی در  سال 1299 هجری شمسی، قیام محمد رضا خیابانی بر ضد دولت وثوق الدوله آغاز شد. شیخ محمد فرزند حاجی عبدالحمید در سال  1257 شمسی در  خامنه از توابع شبستر دیده به جهان گشود .  وی پس از طی علوم ابتدایی برای نخستین بار به روسیه سفر کرد و مدتی هم در تجارتخانه پدرش مشغول به کار شد . او پس از آن به تبریز بازگشت 
و در حوزه علمیه این شهر تا در یافت درجه  اجتهاد در علوم نقلی پیش رفت . مردم به دلیل علاقه بسیار به وی  ، خواستار امام جماعت شدن وی در  مسجد کریم خان محله خیابان تبریز شدند . مبارزات  شیخ محمد خیابانی  همزمان با  انقلاب مشروطیت آغاز شد و او در این مسیر خود عملا با دست گرفتن تفنگ وارد مبارزه با استبداد  شد .  وی در همین دوران در فقه ، هیات ، نجوم ، حکمت ، کلام ، ریاضیات ، طبیعیات ، تاریخ و ادبیات مهارت خاصی یافت . از سال 1324 ه ق ، به جهت تغییر اوضاع سیاسی ، وی فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید  و در زمان محمد علی شاه و استبداد صغیر به صف مدافعین مشروطه پیوست . شیخ محمد خیابانی  در دوره دوم مجلس شورای ملی به نمایندگی از اهالی تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت  و عضو تشکیلات فرقه دموکرات  ایران شد . شیخ محمد خیابانی   در زمان وثوق الدواله در زمان امضا قرار داد ننگین 1919 بین ایران و انگلیس که ایران را رسما تحت الحمایه انگلیس قرار می داد ،به عنوان نماینده  مردم تبریز در مجلس شورای ملی به شدت با تصویب این لایحه مخالفت کرد . وی   اعلام کرد مادامی که این قرار داد از تصویب مجلس شورای ملی نگذشته باشد همانند ورق پاره ای بی ارزش است .پس از آنکه مجلس دوم بسته شد  ،   خیابانی  به مشهد رفت و از آنجا به تبریز بازگشت و مجددا به فعال سازی فرقه دموکرات پرداخت . وی همچنین به سال 1289 ه  شمسی در مقابل اولتیماتوم  روسیه برای خروج مورگان شوستر امریکایی به حزب دموکرات پیوست و در میدانهای تهران برعلیه اولتیماتوم  و استبداد با مردم به افشا گری پرداخت . اما با ورود قشون عثمانی به ایران در تبریز دستگیر و به دو ماه زندان محکوم شد . 
در همین دوره  وثوق الدواله تصمیم به حذف وی گرفت، لذا نیروی عظیمی را  به  تبریز اعزام کرد . در همین زمان خیابانی نیز علیه استبداد قیام کرد و تمام شهر را به تصرف خود در آورد ه بود .
نهضت آزادی بخش خیابانی تقریبا یکسال  دوام یافت تا در زمان  حکومت مشیرالدوله شخص مخبرالسلطنه  برای سرکوبی قیام خیابانی به تبریز وارد شد  و به دلیل اینکه نیروهای حزب دموکرات و تجدد برای آرام کردن اوضاع قره باغ به آن منطقه گسیل شده بودند ،  نیروهای دولتی  به محل اقامت خیابانی حمله کردند   و این روحانی جلیل القدر را  سرانجام  در بیست و دوم شهریور  سال 1299 ه ش خیابانی را به شهادت رساندند. پیکر پاک او را به عمارت عالی قاپو برده آنگاه در مقبره سیده حمزه محله سرخاب به خاک سپردند .

در چنین روزی در سال 188 میلادی کاراکالا (مارکوس آئوریوس آنتونیوس) امپراطور روم کبیر به دنیا آمد. وی بین سالهای 211 تا 217 میلادی بر این کشور حکومت می کرد.

در چنین روزی در سال 1858 میلادی رمی دو گورمون منتقد و نویسنده فرانسوی دیده به جهان گشود . «جسم عشق » عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

در چنین روزی در سال 1896 میلادی تریستان تزارا یا با نام اصلی ساموئل روزنفلد، شاعر فرانسوی دیده جهان گشود .« انسان همانند» عنوان مهمترین اثر ادبی او نام دارد. او را واضع مکتب دادا  در جهان هنر و ادبیات می شناسند.
دادائیسم در واقع  زاده  اضطراب و ناامیدی ناشی از جنگ جهانی دوم انسان معاصر  است. پیروان این مکتب، قصد داشتند که  بر ضد هنر و اخلاق و اجتماع قیام کنند. آندره برتون، لویی آراگون و پل الوار از مهمترین نمایندگان  این نگرش ادبی هنری اند .

در چنین روزی در سال 1914 میلادی مارگریت دوراس نویسنده مشهور فرانسوی متولد شد . از وی آثار بسیاری به جای مانده است . درد ، عشق ، عاشق ،  زندگی آرام، سدی بر اقیانوس آرام،  مدراتوکانتابیله، ساعت ده ونیم شب  تابستان، میدان، هیروشیما عشق من  ، شیدایی لل و اشتاین   و... عناوین مهمترین آثار اویند . دوراس یکی از مشهور ترین نویسندگان   فرانسوی است که آثار او بر  ادبیات معاصر فرانسه تاثیر فراوانی نهاده است . می توان در یک نگاه او را چکیده فرهنگ معاصر غرب  دانست . او در آثارش نوعی دلتنگی ناشی از  زندگی پرتنش امروزی را به لسان داستانی روایت می کند . لسانی که در ادبیات آن را می توان به لسان نو توصیف کرد . دوراس  در زمره  نویسندگان رمان نو قرار می گیرد بنابراین  به رمان - فلسفیدن معتقد است و عمدتا در داستانهای خود با بیان مشکلات عدیده انسان معاصر به نوعی به تفلسف درباره شخصیت  انسان  روی می آورد . به نظر وی انسان معاصر انسانی است در بند و توانایی ایجاد  ارتباط با اطرافیان  را ندارد و به همین دلیل موجودی  شایسته بررسی است .  

در چنین روزی در سال 1920 میلادی اریک رومر کارگردان فرانسوی متولد شد . «زانوی کلر» عنوان مهمترین فیلمی است که وی آن را کارگردانی کرده است . او همچنین در چندین فیلم بازی کرده است که از میان آنها می توان به « شش روز در پاریس»   و « تحصیلدار »   اشاره کرد .

در چنین روزی در سال 1814 میلادی دوران سلطنت ده  ساله لویی هجدهم " لوئی استانیسلاس کزاویه "،در فرانسه آغاز شد .
وی  فرزند کوچک لویی پانزدهم و برادر لویی شانزدهم بود .

درچنین روزی در سال  1791 میلادی  «ساموئل مورس »  مخترع تلگراف به دنیا آمد . وی ابتدا نقاش بود و پس از آن به ساخت دستگاهی با نام مورس مبادرت ورزید . او به وسیله این دستگاه توانست برای نخستین بار با ارسال علائمی خاص پیامهایی را برای مخاطبین خود در نقاط دور ارسال نماید .

در چنین روزی در سال 1881 آلکساندر فئودوروویچ  کرنسکی "سیاستمدارمشهور روس  به دنیا آمد . وی مدتی وزیر دادگستری و جنگ روسیه بود .

در چنین روزی در سال 1932 میلادی آندری تارکوفسکی کارگردان مولف و مشهور روس دیده به جهان گشود .« سولاریس »  ، «استاکر»  و« ایثار»  از جمله مهمترین آثار این فیلمساز صاحب سبک روسی هستند .

در چنین روزی در سال 1929 میلادی کارل فردریش بنز طراح و مهندی اتوموبیل دیده از جهان فروبست . وی خودروی مرسدس را طراحی نمود و آن را به نام همسر خود نامگذاری کرد . بنز در هشتاد  و چهار سالگی در گذشت . در حال حاضر خودروسازی بنز به نام وی در تمامی جهان مشهور شده است .

در چنین روزی در سال 1930 میلادی ولادیمیر مایاکوفسکی شاعر روس دیده از جهان فروبست . او را یکی از بزرگترین شاعران روس در عصر حاضر دانسته اند . هنوز نیز اشعار او در میان افواه جوانان روس  رد و بدل می شود .

مرا چه کار با فاوست
دست در دست مفیستو
سوار بر موشک آتشبازی ...
میخ کفشم
از هر تراژدی گوته
دردناک تر است
حرفم را بشنوید
من ثروتم از همه بیشتر است...
هر کلمه ام
می آفریند جان
می ستاید شادی های جسم
می گویم :
حتی
خردترین غبار زندگی
هزاربار می ارزد به من
به آنچه اینکم
به آنچه پیش از این بوده ام...

«تندیس سازم
دیوانه
از فریادهای دردم
شعر می تراشم»  

در چنین روزی در سال 1932 میلادی ویلهیلم اسوالد شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی دیده  از جهان فروبست . وی در سال 1909 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن  خود کرد .

در چنین روزی در سال 1945 میلادی مجارستان از اشغال نازی ها آزاد شد . چنین روزی به عنوان رو زملی آزادی در مجارستان گرامی داشته می شود .

در چنین روزی در سال 1947 میلادی سازمان هوانوردی بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد تاسیس شد .

در چنین روزی در سال 1959 میلادی فدراسیون مالی متشکل از سنگال و  سودان فرانسوی تشکیل شد . این فدراسیون در سال 1960 میلادی منحل اعلام گردید .

در چنین روزی در سال 1960 میلاید سنگال استقلال خود را از فرانسه اعلام کرد .