فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۱۲ فروردین
    • 31 March
    • ٢٠ رمضان

در چنین روزی در سال هشتم  هجری واقعه فتح مکه رخ داد . تا سال هشتم هجرت علیرغم  پیروزی های چشم گیر  تازه مسلمانان و جذب و جلب افراد بسیار به سوی دین اسلام ، اما  شهر بزرگ مکه  وبویژه  کعبه معظمه  در تصرف بت پرستان و مشرکان باقیمانده و بت پرستى درآنجا  رایج‏ بود . در این زمان مشرکان به پیروی از آباء  و اجداد خود ، تعداد سیصد و شصت‏ بت‏ را در  کعبه نصب کرده بودند و آنها را مورد پرستش قرار می دادند . حضرت محمد(ص) در این هنگام با ده هزار نفر بطرف مکه حرکت کردند و این شهرمقدس را بدون هیچ گونه درگیری با کفار  فتح نمودند. حضرت محمد(ص) چون به مکه رسیدند اعلام کردند هرکس به خانه رود و دررا به روی خود ببندد درامان  است و هرکس به مسجد الحرام برود درامان است. پس ازآنکه  یاران پیامبر مکه را فتح کردند ، پیامبر اکرم (ص)  برای زدودن آخرین نمود های کفر به سوی خانه کعبه رهنمون شدند . پیامبر( ص)  در کنار خانه خدا پیاده شد به شکستن بتها پرداخت.  بزرگ بتها، هبل‏ بود که پیامبر( ص) با چوبى به آنها اشاره می کرد  و این آیه را مى‏خواند : قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا.   بگو که حق آمد و باطل نابود شد که هر آینه باطل نابود شدنى است .  براى انداختن چند بت ‏بزرگ از فراز دیوار کعبه، به فرمان پیغمبر (ص ) امیر المؤمنین على (ع )  پا بر کتف مبارک پیامبر (ص) گذاشت و بتها را بزیر افکند.
 در روابط انسانی به ویژه در جنگ ها ، شگفت انگیز است که توجه شود؛ در تصر ف مکه ، قطره ای خون هنگام فتح آن ریخته نشد و انتقامی گرفته نشد . و رسول صلح و سلامت و محبت، ذات دین اسلام را در عفو و گذشت ، حتی نسبت به سر سخت ترین دشنمان خویش نشان داد.

در چنین روزی در سال1358هجری شمسی  ،  اکثریت قاطع  مردم غیورایران اسلامی به  نظام جمهوری اسلامی رای مثبت دادند .در این روز پس از شمارش آراء ،  اعلام شد که 98 ممیز  دو دهم در صد مردم ایران   نظام جمهوری اسلامی را به عنوان برترین نظام ، انتخاب کرده اند  . امام خمینی ره در دوازدهم فروردین 1358 پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در پیامی چنین اظهار داشتند :
«بسم الله الرحمن الرحیم
ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین   صدق الله العلی العظیم
(خداوند تعالی   وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش  به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد . وعده خداوند تعالی نزدیک است . )
من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند ، صمیمانه تبریک می گویم . خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت های مستضعف نمود و با بر قراری جمهوری اسلامی وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت . من در این روز مبارک ، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت جمهوری اسلامی را اعلام می کنم .
به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ چنین رفراندومی سابقه ندارد ، که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت   خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کند . من از این همبستگی بی مانند که جز مشتی ماجرا جو و بی خبر از خدا همه و همه به ندای آسمانی « واعتصموا بحبل الله جمیعا » لبیک گفتند و با تقریبا اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند ، تقدیر می کنم .
مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقت فرسا ، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای در آوردید و با رای قاطع به جمهوری اسلامی ، حکومت دل الهی را اعلام نمودید . حکومتی که در آن جمع اقشارملت با یک چشم دیده می شوند و نور عدل الهی بر همه و همه به یک طور می تابد و باران رحمت قرآن ووسنت     بر همه کس به یکسان می بارد ...
...صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگهدارند ،   روزی که کنگره های قصر 2500 ساله حکومت طاغوتی فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست جانشین آن گردید .هان ای ملت عزیز که با خون جوانان خود حق را عزیز   بشمرید و از آن پاسداری کنید و در تحت لوای اسلام و پرچم قرآن ، عدالت الهی را با پشتیبانی خود اجرا نمایید ...
(صحیفه نور ، ج 3 ، ص 483 )


درچنین روزی در  سال1592میلادی رنه دکارت فیلسوف و ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوی متولد شد.درچنین روزی در سال 1650 میلادی  رنه دکارت فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی در گذشت . وی ابتدا در پاریس و سپس در هلند اقامت و تحصیل کرد. او  به  همه چیز شک می کرد و همه چیز را با نگاه فلسفی خود می نگریست .  شعار همیشه دکارت این بود که ” من می اندیشم پس هستم”.  از مهمترین آثاراو می توان به گفتار در روش، اصول فلسفه ، و انفعالات نفسانی اشاره کرد .دکارت فیلسوفی بود که خود  از زبان فنى و تخصصى فلسفه بیزار بود و ادعا مى‏کرد که فلسفه‏اش براى هر فرد داراى درک خوب  قابل فهم است . مهمترین اثر فلسفى دکارت  اصول فلسفه است .  بیشتر مطالب این کتاب  درباره امورى همچون قوانین حرکت، منشا و ماهیت منظومه شمسى است که ما آنها را امروزه از مسائل علوم طبیعى به شمار مى‏آوریم . دکارت در روزگار خویش به حامى علم مکانیک آوازه فراوان داشت لذا وی فقط  به نظریه معرفت‏یا متافیزیک دلبستگى نداشت . فلسفه دکارت ثنویت روح و ماده را که به صورت فلسفى خود با افلاطون آغاز شده بود و فلسفه مسیحى بیشتر به دلایل دینى آن را پرورانده بود به حد کمال رساند. وی در  کتاب «تاملات در فلسفه اولى‏» عنوان می کند که  از دیدگاه او، صفت ذاتى نفس «فکر» و «صفت ذاتى جسم‏» امتداد است. بنابراین او قلمروهاى فکر و امتداد را کاملا مختلف مى‏داند.

در چنین روزی در سال  1732 "ژوزف هایدن " آهنگساز مشهور  اتریشی دیده به جهان گشود . او علیرغم حاکم بر زندگی خانواده اش توانست با استعداد خاص خود در حوزه موسیقی به ویژه ارکسترال آثار زیبایی را به جهان موسیقی عرضه دارد . 


در چنین روزی در سال  1809 "نیکلای واسیلیوویچ - گوگول "نویسنده نامدار روسیه در" سوروت شینزی "از توابع" اوکرائین "قدم به عرصه وجود گذاشت .وی  در سال 1852 میلادی   دیده از جهان فرو بست . پدرش یکی از ثروتمندان شهر  بود و او را در مدارس بزرگان  به تحصیل گمارد . او ابتدا به نقاشی علاقه داشت و پس از آن به ادبیات روی آورد . نخستین اثر وی «شب نشینی های مزرعه »  نام دارد . «بازرس کل»  ، «افسانه ها»  ، «راهزنان »  و« عروسی » از جمله آثار مشهور این نویسنده روس است . نمایشنامه «بازرس کل » او انتقادات گسترده ای را برای او به دنبال داشت . گوگول  به همین خاطر مدت دوازده سال در تبعید به سر برد .


در چنین روزی در سال 1887 میلادی سن جان پرس شاعر فرانسوی به دنیا آمد . وی در سال 1960 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .


در چنین روزی در سال 1924 میلادی لئو بوسکالیا دکتر هوگ روانشناس بر جسته آمریکایی به دنیا آمد . وی چندین کتاب در حوزه  روانشناسی نگاشته است . «عشق » عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی  در سال 1855 میلادی شارلوت برونته نویسنده انگلیسی دیده از جهان فروبست .  «جین ایر»  عنوان مهمترین اثر اوست .

در چنین روزی در سال 1667 میلادی فرانسه و انگلستان قرار داد نظامی مشترک علیه آلمان به امضا رساندند .

در چنین روزی در سال 1945 میلادی آرتور کریستین سن از بزرگترین مستشرقین و خاورشناسان دار فانی را وداع گفت .


 در چنین روزی در سال 1988 میلادی تونی موریسون نویسنده موفق آمریکایی به خاطر نگارش کتاب مشهور« معشوقه»  جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جمهوری در مالت گرامی داشته می شود .