فهرست مناسبتها با جزئیات

    • ۲۲ بهمن
    • 11 February
    • ٢٠ رجب

سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر همه احاد ملت مبارک باد

سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارک باد


در چنین روزی در سال 1352 ه ش  مناقشه مرزی ایران و عراق خاتمه یافت .

در این روز درسال 1357 انقلاب اسلای ایران که ثمره سالها تلاش مردم ایران در رسیدن به استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بود ثمر داد و مردم با فتح یک یک مراکز حساس دولتی انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند . در این میان پنج  رکن حکومت دیکتاتوری شاه نیز نتوانست در برابر قیام مردم ایران مقاومت کند .  نیروهای مسلح و واحدهای امنیتی که  عمده ترین نهاد حافظ نظام بودند.، سازمان اطلاعات و امنیت کشورکه   از اواخر 1335 کار خود را آغاز نمودو رئیس آن عنوان معاون نخست وزیر را داشت و رئیس آن را شخص شاه منصوب می کرد ، دربار که در برگیرنده فرزندان رضاشاه، همسران و فرزندان آنها، ملکه و مادرش بود  ،  دیوان سالاری که ناشی از فربه شدن   دولت در دوره آخر زمامداری محمد رضا پهلوی بود و  حزب رستاخیز، هیچ یک نتوانستند در برابر خروش ملت ایران که از سال 1342 ه ش آغاز شده بود تاب بیاورند .
عصر هنگام در اوج خروش ملت ایران آخرین پس مانده های استبداد که به ناحق رادیو وتلویزیون را به ضرب سرنیزه اشغال کرده بودند ، گریختند . صدای راستین ملت ایران در حالی که مردم سقوط آخرین دژهای استبداد را جشن گرفته بودند عصر امروز اختناقی را که سالیان دراز براین دستگاه حکمفرما بود در هم شکست و آوای دلنشن "ای ایران ، ای مرز پر گهر " در گوش ها طنین انداز شد . با آغاز پخش صدای واقعی ملت ایران  از رادیو و پخش سرود "ای ایران" صدای گوینده چنین طنین انداز شد :
"اینجا تهران است صدای راستین ملت ایران ، صدای انقلاب . امروز به همت مردانه ملت آخرین دژهای استبداد فرو ریخت .
یکی از آخرین آنها رادیو بود ، صدای واقعی استبداد.  ملت به ما نیرو داد و راهمان را هموار کرد تا بتوانیم همچون پاره ای کوچک از پیکر عظیم مردم صدای انقلاب را به گوش ها برسانیم . "
امام خمینی به همین مناسبت پیامی صادر کردند : 
ملت شجاع ایران ! خواهران ! برادران آگاه تهران !
اکنون که به خواست خداوند متعال پیروزی نزدیک است و نیروی ارتش عقب نشینی و عدم دخالت خودشان را در امور سیاسی ابراز و پشتیبانی خوشان را از ملت اعلام کرده اند ، ملت عزیز و شجاع  با کمال مراقبت از اوضاع و در عین حفظ آمادگی برای دفاع احتمالی در صورتی که نیروی ارتش به پادگانهای خود رفته اند ، آرامش و نظم را حفظ نمایند . اگر اخلال گران بخواهند با آتش سوزی و خرابکاری فاجعه به بار آوردند آنان را به وظیفه شرعی و انسانی شان آگاه گردانند و نگذارند اینن قبیل کار ها
موجب هتک حرمت ملت شود و به سفار تخانه ها حمله نکنند . واگر خدای نخواسته ارتش باز میدان آمد واجب است آنان را با شدید ترین وجه دفع کرده با تمام نیرو و قدرت از خود دفاع نمایند . این جانب به امرای ارتش اعلام می کنم که در صورت جلوگیری از تجاوز ارتش پیوستن آنان به ملت و دولت قانونی ملی اسلامی ، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان می دانیم و مانند برادران با آنان رفتار می نماییم . از خداوند متعال پیروزی   مردم دلاور ایران را خواستارم . والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته
                                                                                                      روح الله الموسوی الخمینی

در چنین روزی در سال 1207 ه ش پیمان ننگین ترکمانچای میان فتحعلی شاه قاجار و پاسکوویچ روسی منعقد شد . پس از عهد نامه  گلستان که یکی از ننگین ترین عهدنامه های دولت ایران با دول بیگانه بود ، دوره دوم جنگ های ایران و روسیه آغاز شد . در این میان جنگ گنجه مهمتر از همه می نمود عباس میرزا فرمانده سپاه ایران با حرکت به سوی گنجه در این منطقه سنگر گرفت . در این میان پاسکوویچ فرمانده سپاه روس نیز خود را به این منطقه رساند . ابتدا عباس میرزا به د لیل برخی آشفتگی ها در سپاه خود خواست که جنگی اتفاق نیافتد اماتلاش او موثر نیافتاد  و جنگ وسیعی در این منطقه در گرفت . در پایان نیز سپاه روس فاتح میدان شد . عباس میرزا سرانجام در ناحیه ترکمانچای خواست که جلوی پاسکوویچ را بگیرد اما در آنجا نیز شکست خورد و سرانجام مجبور شد که شرایط صلح را بپذیرد . در این میان پاسکوویچ که خود را مغرور از فتح جنگ می دید برای سپاه ایران ضرب الاجلی تعیین کرد و گفت چنانچه تا پنج روز تکلیف صلح مشخص نشود عازم تهران خواهد شد . در این میان شاه سرانجام تن به امضای عهدنامه ترکمانچای داد . مفاد این عهدنامه به این شرح است :

1- واگذاری خانات ایروان و نخجوان به دولت روسیه و تخلیه طالش و مغان از سپاه ایران .
2- پرداخت ده کرور تومان ( پنج میلیون تومان )به طور اقساط از طرف ایران به روسیه به عنوان غرامت جنگی     
3- اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی های تجاری روسی در در یای مازندران
4- رضایت به انعقاد  یک عهدنامه تجاری بین ایران و روسیه و حق اعزام کنسول و نمایندگان تجاری به هر منطقه از مناطق ایران که روس ها لازم بدانند .
5- حمایت از ولیعهدی عباس میرزا و کوشش در به سلطنت رساندن وی پس از مرگ شاه
6- استرداد اسرای طرفین
7- اعطای حق قضاوت کنسولی به روسیه 
علاوه بر امضای معاهده تحمیلی ترکمانچای زیر فشار روس ها یک عهد نامه تجاری نیز با آنان به امضا رسید که تمام بازار ایران را بدون هیچ مانعی در اختیار روس ها قرار می داد .


در چنین روزی در سال 1829 میلادی گریبایدوف نویسنده وسردار روسی کشته شد . ماجرای قتل گریبایدوف به عنوان یکی از نقاط عطف در تاریخ استعمار ستیزی ملت ایران مشهور شده است . گریبایدوف خواهر زاده پاسکوویچ مدتی پس از انعقاد عهدنامه ترکمانچای ، وارد تهران شد تا پس از انجام ماموریت خود برای اجرای مفاد تعهد شده در قرارداد ننگین ترکمانچای غرامت جنگی در یافت دارد.  در منزل آصف الدوله صدر اعظم  دو زن گرجی که مسلمان شده بودند زندگی می کردند که جزء زنان حرم وی به شمار می رفتند . نماینده روسیه که مست غرور و نخوت بود و به ایرانیان به چشم تحقیر آمیز می نگریست ، اصرار داشت که چون آن زنان نیز جزء اتباع روسیه به شمار می آیند باید به موجب عهدنامه به روسیه عودت داده شوند . وی سرانجام با اصرار تمام آنان را از حرم آصف الدوله بیرون کشید و به سفارت روسیه برد وهیات حاکمه ایران نیز این خفت و خواری را پذیرفت و دم بر نیاورد . این بار نوبت روحانیان آگاه و استعمار ستیز بود که با در یافت خبر این حرکت ناجوانمردانه به مخالفت برخیزند به همین منظور با انتشار خبر واقعه و به خصوص این خبر که زنان در سفارت با خواندن آیات قرآن از ستم استعمار و سکوت استبداد فریاد دادخواهی به نزد علما برده اند ، آیت الله حاج میرزا مسیح مجتهد تبریزی فتوای آزادی آنان را صادر کرد . پس از آن بود که مردم بازار ها را بستند و به سفارت روسیه حمله ور شدند . با وجود این که مردان مسلح به سوی مردم بی دفاع آتش گشودند اما مردم سفارت روسیه را در نوردیدند و با کشتن آلکسی گریبایدوف و بسیاری از همراهان وی خشم خود را علیه استعمار و استبداد به منصه ظهور رساندند . در این میان شاه و ولیعهد که وحشت زده شده بودند با دیدن جنین وضعیتی دم بر نیاوردند و تنها هیاتی را به منظور عذر خواهی به دربار تزار فرستادند . روس ها هم که در گیر با عثمانی بودند عذرخواهی ایران را پذیرفتند و یک کرور تو مان از دولت ایران غرامت در یافت داشتند .


در چنین روزی در سال  1575 میلادی هانری چهارم و پاپ گرگوار هفتم جنگ های مذهبی را آغاز کردند . این جنگ نهایتا پس از نابودی چندین کلیسا  ، دو سال بعد  با تسلیم شدن هانری چهارم به پایان رسید.


درچنین روزی در سال 1650 میلادی  رنه دکارت فیلسوف و ریاضیدان فرانسوی در گذشت . وی ابتدا در پاریس و سپس در هلند اقامت و تحصیل کرد. او در همه چیز شک می کرد تا مطمئن شود که علمش عاریتی و نقلی نیست. شعار همیشه دکارت این بود که ” من می اندیشم پس هستم”.  از مهمترین آثاراو می توان به گفتار در روش، اصول فلسفه  و انفعالات نفسانی اشاره کرد .دکارت فیلسوفی بود که خود  از زبان فنى و تخصصى فلسفه بیزار بود و ادعا مى‏کرد که فلسفه‏اش براى هر فرد داراى درک خوب ، قابل فهم است . مهمترین اثر فلسفى دکارت  اصول فلسفه است .  بیشتر مطالب این کتاب  درباره امورى همچون قوانین حرکت، منشا و ماهیت منظومه شمسى است که ما آنها را امروزه از مسائل علوم طبیعى به شمار مى‏آوریم . دکارت در روزگار خویش به عنوان حامى علم مکانیک آوازه فراوان داشت لذا وی فقط  به نظریه معرفت ‏یا متافیزیک دلبستگى نداشت . فلسفه دکارت ثنویت روح و ماده را که به صورت فلسفى خود با افلاطون آغاز شده بود و فلسفه مسیحى بیشتر به دلایل دینى آن را پرورانده بود به حد کمال رساند. وی در  کتاب « تاملات در فلسفه اولى‏» عنوان می کند که  از دیدگاه او، صفت ذاتى نفس « فکر» و « صفت ذاتى جسم‏» امتداد است. بنابراین او قلمروهاى فکر و امتداد را کاملا مختلف مى‏داند.


درچنین روزی در  سال 1847 میلادی   توماس آلوا ادیسون مخترع بزرگ آمریکایی در اوهایوآمریکا دیده به جهان گشود . به نام آن دانشمند فرزانه بیش از هزار و سیصد اختراع ثبت شده است که لامپ روشنایی و دستگاه فو نوگراف تنها نمونه ای از آنهاست .


در چنین روزی در سال  1811 "گاتفرید کلر "نویسنده بر جسته  آلمانی به دنیا آمد . "هانری لوور " و" مردم سلدوید " عناوین مهمترین آثار اویند .


در چنین روزی در سال  1808 میلادی قاضی جسی فل از ذغال سنگ به منظور تولید حرارت استفاده کرد.  وی  در این روش در یافت که  چگونه ذغال سنگ می تواند به عنوان یک منبع سوختی مطمئن مورد استفاده قرار گیرد .


 در چنین روزی در سال 1929 معاهده لاتران امضا شد . در این معاهده ایتالیا استقلال و تمامیت ارضی واتیکان را به رسمیت شناخت .


در چنین روزی در سال  1945 میلادی و در جریان جنگ جهانی دوم قرار داد یالتا بین روزولت ، وینستون چرچیل و یوزف استالین امضا شد .


در چنین روزی در سال 1990 میلادی نلسون ماندلا پس از  27 سال به میان مردم زجر کشیده سرزمین خود بازگشت . ماندلا به دلیل آزادی خواهی و سالها مبارزه با نظام حاکم بر آفریقای جنوبی ( آپارتاید ) درتمام این سال ها درزندان حاکمان سفید پست  ونژاد پرست بود .


در چنین روزی در سال 2000 میلادی بریتانیا  قانون خود مختاری ایرلند شمالی را به حال تعلیق در آورد. زیرا  ارتش جمهوری خواه ایرلند بر اساس  ضرب العجل ماه فوریه خلع سلاح نشده بود .


در چنین روزی در سال  در سال 1764 میلادی ماری ژوزف دو چنیه شاعر فرانسوی به دنیا آمد . «کاجوس کراچوس »عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال  1876 میلادی آگوست دبلیو مسر فیلسوف آلمانی به دنیا آمد .وی روانشناس بود و در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت نیز تجربیات فراوانی داشت .


در چنین روزی در سال  1873میلادی فئودور کالیاپین نویسنده  و رمان نویس اهل روس دیده به جهان گشود . صفحاتی از زندگی من عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال  1900میلادی هانس گئورک گادامر فیلسوف بر جسته آلمانی در برسلاو لهستان به دنیا آمد . وی در ماربورگ فلسفه خواند و بعدها از شاگردان فیلسوفان بزرگی چون نیکلای هارتمن و هایدگر شد . او در دوران هیتلر در آلمان باقی ماند و به عنوان دانشیار فلسفه مشغول تدریس شد اما هیچ سازشی با رژیم ناسیونال سوسیالیت نکرد . در واقع می توان گفت که در س های او به چشم گشتاپو غیر سیاسی می آمد . پس از جنگ گادامر چند سال در لایپزیک ماند و در پایان سال 1947 به آلمان رفت . وی از سال 1949 در دانشگاه هایدلبرگ به تردیس فلسفه پرداخت . پایان نامه تحصیلی اورساله ای است با عنوان اخلاق دیالیکتیکی افلاطون که به سال 1928 نوشته و در سال 1933 منتشر کرده است . او کتاب های بسیاری نگاشته است که مهمترین آنها حقیقت و روش نام دارد .


در چنین روزی در سال  1908 میلاد ی سلطان تقدیر علیشاه بانا نویسنده ، زبان شناس و رمان نویس بر جسته اندونزیایی دیده به  جهان گشود .


در چنین روزی در سال  1912میلادی روی فولر نویسنده و شاعر انگلیسی دیده به جهان گشود . « فصل گمشده »عنوان مهمترین اثر اوست .


در چنین روزی در سال  1917 میلادی سیدنی شلدون نویسنده مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود . وی در سال 1947 جایزه اسکار را از آن  خود کرد و در سال 1959 نیز جایزه تونی را برد .


در چنین روزی در سال  1963 میلادی سیلویا پلات شاعر و نویسنده آمریکایی در سن سی سالگی خود کشی کرد . پلات یکی از شاعران بنام معاصر آمریکا ست . او در مدت عمر کوتاه خود آثار بسیار زیبایی به یاد گار گذاشته است . 


در چنین روزی در سال  660 قبل از میلاد دوران نخستین امپراطوری ژاپن با حاکمیت امپراطور جیمو تنو آغاز شد . در سال 1889 میلادی ژاپنیها به عنوان یادبود از موسس پادشاهی در آن کشور ،مقبره مجللی به عنوان مقبره" یی - مو "بنا کردند . چنین روزی همه ساله به عنوان روز تاسیس ژاپن و روز امپراطوری در این کشور گرامی  داشته می شود .


در چنین روزی در سال 1543 میلادی نبرد وایناداگا در گرفت . در این جنگ نیروهای حبشه  و پرتغال   ، سپاهیان مسلمانان را  شکست دادند .


در چنین روزی در سال  1720 میلادی سوئد و پروس قرار داد صلح امضا کردند . این دومین قرارداد در این زمینه بود که در استکهلم به امضا می رسید .


در چنین روزی در سال  1793 میلادی نیروهای پروس ونلودر هلند را به اشغال خود در آوردند .


در چنین روزی در سال  1826 میلادی دانشگاه لندن آغاز به کار کرد .


در چنین روزی در سال  1889 میلادی قانون اساسی میجی در ژاپن پذیرفته شد . نخستین مجلس شورا در سال بعد تشکیل شد . امپرا طوری موتسو هیتو آ؛  دوران جدید از تاریخ ژاپن به حساب می آید . او مدت چهل و پنج سال حکومت کرد . این دوران در ژاپن به دوران میجی مشهور است . در این دوران ژاپن به سرعت راه پیشرفت را طی کرد . بر خی از پیشرفت های کنونی ناشی از انقلاب صنعتی دوره میجی است .


در چنین روزی در سال  1953 میلا ی روسیه تمامی روابط خود را با رژیم صهینویستی قطع کرد  .


در چنین روزی در سال  1964 میلادی نیروهای یونان و ترکیه  جنگ  را در منطقه لیماسول آغاز کردند .


در چنین روزی در سال  1964 میلادی تایوان روابط سیاسی خود  را با فرانسه قطع کرد .


در چنین روزی در سال  1968 میلادی جنگ و در گیری رژیم صهیونیستی و اردن پیرامون مرزها و  سرحدات آغاز شد .


در چنین روزی در سال  1975 میلادی ماگارت تاچر ،  ادوارد هیث را در رقابت های  رهبری حزب محافظه کار در هم شکست .


در چنین روزی در سال  1978 میلادی و در راستای انقلاب فرهنگی در چین ، مقامات این کشور چاپ کتب ارسطو ، شکسپیر و دیکنز را در این کشور ممنوع اعلام کردند


در چنین روزی در سال 1987 میلادی قانون اساسی فیلیپین به اجرا در  آمد


همه ساله در چنین روزی در بنگلادش به عنوان روز شهید گرامی داشته می شود .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز جوانان در کامورن گرامی داشته می شود .


همه ساله چنین روزی به عنوان روز نیروهای مسلح در لیبریا گرامی داشته می شود .

همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی مخترعان  در آمریکا گرامی داشته می شود .