اخبار

نشست خبری و مطبوعاتی دکتر یحیی پاسدار از مجریان مرکز مطالعات آینده نگر روانسر ( کوهورت )

نشست خبری و مطبوعاتی دکتر یحیی پاسدار از مجریان مرکز مطالعات آینده نگر روانسر ( کوهورت )
در نشست خبری رئیس دانشکده بهداشت کرمانشاه با خبرنگاران مطرح شد؛

ب
دد
خ
ت

بیش از هفت هزار نفر در مطالعات کوهورت روانسر مورد آزمایش قرار گرفتند/ شایعترین بیماری افراد مورد مطالعه چاقی، کبد چرب، فشارخون و قندخون است/ مطالعات ۱۵ سال ادامه دارد
 رئیس دانشکده بهداشت کرمانشاه در جمع خبرنگاران ضمن ابراز رضایت از همکاری مردم روانسر در انجام مطالعات آینده نگر کوهورت به تشریح اقدامات صورت گرفته در این راستا پرداخت.

، دکتر یحیی پاسدار رئیس دانشکده بهداشت استان کرمانشاه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات مرکز مطالعات اینده نگر شهرستان روانسر برگزار شد هدفِ اصلی از اجرای طرح مطالعاتی و آینده نگر کوهورت را شناخت افرادِ در معرض خطر و شروع به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن در میان این افراد دانست.

رئیس دانشکده بهداشت استان با اشاره به اینکه این برنامه در پنج استان کشور آغاز شده و در کرمانشاه، شهرستان روانسر از سوی وزارت بهداشت و درمان بعنوان پایلوت انتخاب گردید، یادآور شد: دلیل انتخاب شهر روانسر علاوه بر جمعیت حداقلی پنجاه هزار نفری و وسعت و پراکندگی مناسب جغرافیایی، بسته بودن فضای آن مبنی بر عدم مهاجرت کردن و یا مهاجر پذیر نبودنِ شهرستان بود که باعث شد این روانسر بعنوان پایلوت انتخاب شود.

 در مطالعات کوهورت بیماری های قابل پیشگیری، غربالگریی و شناسایی می شوند

رئیس دانشکده بهداشت استان با اشاره به اینکه مطالعات آینده نگر طی یک سال گذشته آغاز بکار کرد و هدف طرح در مرحله اول مطالعه همه جانبه جمعیت ۳۵ تا ۶۵ سال می باشد افزود: ۳۵۰ پارامتر تا زمانیکه افراد در قید حیات می باشند مورد مطالعه قرار خواهند گرفت که در شهرستان روانسر تا به امروز بیش از از هفت هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفته اند

دکتر پاسدار گفت: در مطالعات کوهورت جمعیتِ 17هزار نفری بالای 35 سال شهر و روستای شهرستان روانسر تحت پوشش قرار می گیرد که در این فرایند، بیماری های قابل پیشگیری مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، فشارخون، سرطان غربالگریی و شناسایی می شوند و نتایج در یک سیستم الکترونیکی ثبت خواهد شد.

وی ضمن اشاره به مرحله دوم مطالعات کوهورت جوانان که از سن ۱۵ تا ۳۴ سالگی است  بیان نمود: تاکنون ۲ هزار نفر از جوانان بر اساس رفتارهای اجتماعی و ریز فاکتور و مشکلات اجتماعی مورد آزمایش قرار گرفته اند.

پاسدار در مورد اجرای این طرح در روستاهای روانسر گفت: برای اینکه مردم روستا دچارِ مشکلِ تردد نشوند و نیز اختلافی در نمونه های آماری ایجاد نشود، تیم های مجری طرح در روستاها مستقر و به صورت کاملاً رایگان افراد را به مرکز مطالعات آینده نگر انتقال می دهند.

۳۰ درصد افراد مورد مطالعه داری کبد چرب می باشند

دکتر پاسدار با اشاره به اضافه وزن داشتنِ 43 درصد از افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته اند عنوان داشت: شایعترین بیماریها موجود در میان افراد مورد مطالعه شامل: چاقی (اضافه وزن)، کبد چرب، فشارخون و قندخون می باشد که در این میان برخی از افراد از وجود بیماری خود آگاهی نداشته اند.

وی تصریح داشت:  از میان هفت هزار نفز مذکور ۱۲۵۰ نفر مبتلا به فشار خون بالا بوده اندکه از این افراد ۷۵۰ نفر یعنی ۶۰ درصد افراد از وجود بیماری خود بی خبر بوده و  ۱۹۰۰ نفر از نمک سر سفره استفاده میکنند که بیانگر این می باشد یک سوم جمعیت، سر سفره نمک مصرف می کنند.

پاسدار در تشریح بیماری های افراد مورد مطالعه عنوان نمود: بیماری قند خون و بیماری کبد چرب دو بیماری دیگری هستند که سلامت مردم روانسر را تهدید می کند،

 دکتر پاسدار به ترتیب میزان ابتلای افراد مورد مطالعه را به  قند خون و بیماری کبد چرب ۱۱۰۰ و بیش از ۲ هزار نفر اعلام کرد و افزود:  ۱۲۰۰ نفر از افرادی که به بیماری کبد چرب دچار بودند از بیماری خود بی اطلاع بودند.

وی در ادامه افزود: نصفِ جمعیت مورد مطالعه، یعنی ۳۵۰۰ نفر روغن جامد مصرف می کنند و ۱۷۰۰ نفر روغن را دوبار و سه بار استفاده استفاده می کنند.

مطالعات کوهورت ۱۵ سال ادامه دارد/ تاکنون ۲ میلیارد تومان هزینه صرف شده است

دکتر پاسدار با اشاره به اینکه بعد از ماه رمضان و در پایان مطالعات افراد، سال به سال اطلاعات به صورت تلفنی و همه ساله انجام می گیرد افزود: بعد از پنج سال آزمایشات دوباره انجام می شود.

رئیس دانشکده بهداشت استان با اشاره به اینکه این مطالعات ۱۵ سال ادامه دارد و به اِزای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد بیان نمود: تا به امروز ۲ میلیارد تومان هزینه صرف شده و 2 و نیم میلیارد تومان دیگر جذب شده  است که در این میان بیشترین هزینه این مطالعات صرف آزمایشات و هزینه پرسنل خواهد شد.

دکتر پاسدار در پایان ضمن تشکر از مشارکت بالای مردم شهرستان خاطر نشان کرد: مردم شهرستان روانسر این را بدانند این مطالعات آینده نگری برای نسل های آینده است و تمامی اطلاعات اخذ شده محرمانه باقی خواهد ماند.

۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید