اخبار

مطالب آموزشی راجب مراقبتهای بارداری

مطالب آموزشی راجب مراقبتهای  بارداری

مراقبت های قبل از بارداری ، بارداری و پس از زایمان یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی مادر است .


مراقبت های پیش از بارداری :

مراقبت های پیش از بارداری به منظور ارائه خدمت به زنانی است که تصمیم دارند باردار شوند . در این روند می توان زنان در معرض خطر را زودتر شناسایی کرد  تا با ارائه اقدامات خاص به آنها حاملگی خود را با سلامت و موفقیت سپری نمایند و فرزندی سالم بدنیا آورند . از این رو مراقبت های پیش از بارداری برای زنانی صورت می گیرد که 1- به قصد بارداری، روش پیشگیری از بارداری خود را قطع نموده و یا می خواهند قطع کنند 2- خانم هایی که با تست حاملگی منفی مراجعه می نمایند 3-  خانم هایی که از هیچ روشی استفاده نمی کنند و برای اولین بار برای دریافت روش پیشگیری از بارداری مراجعه کرده اند و تمایل به بارداری دارند. در مراقبت های پیش از بارداری معاینات لازم توسط پزشک و ماما انجام ، سابقه ایمن سازی و مشکلات دهان و دندان بررسی و وزن مناسب برای شروع بارداری تعیین شده و در خصوص مصرف مکمل های دارویی (اسید فولیک 3 ماه قبل از بارداری ) به مادر آموزش داده می شود.

مراقبت های بارداری :

مدت زمان یک بارداری طبیعی 40 هفته از اولین روز آخرین قاعدگی تا زمان زایمان می باشد و به محض شک به حاملگی جهت اطمینان از بارداری ، تشکیل پرونده و دریافت مراقبت های دوران بارداری به خانه بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید . در یک حاملگی طبیعی نیاز به مراجعه طیق برنامه زمانبندی ضروری است و در صورتیکه حاملگی شما پر خطر باشد تعداد بار مراقبت افزایش می یابد . در مراجعات بارداری مراقبت های زیر با توجه به سن بارداری انجام می شود:

کنترل دقیق وزن و فشار خون – اندازه گیری ارتفاع رحم و تعیین میزان رشد جنین – ارزیابی نحوه قرار جنین در رحم در هفته آخر بارداری – بررسی علائم خطر در مادر – شنیدن صدای قلب جنین – انجام آزمایشات لازم – تزریق واکسن توام – معاینات دهان و دندان و سایر معاینات مورد نیاز  – آموزش نکات بهداشتی .

به کلیه خانم های باردار توصیه می شود روزانه از هر چهار گروه غذایی اصلی( نان و غلات – میوه و سبزیها – شیر و لبنیات – گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها ) با رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی استفاده نمایند.

علائم خطر در بارداری :

مادر بایستی در صورت مشاهده هریک از عوامل زیر سریعا" به پزشک ویا مراکز درمانی مراجعه نماید :

خونریزی و یا هرگونه لکه بینی – آبریزش یا خیس شدن ناگهانی – سوزش ادرار یا درد هنگام ادرار کردن – کاهش یانداشتن حرکات جنین در نیمه دوم بارداری – افزایش ناگهانی وزن (1 کیلوگرم یابیشتر در هفته )- ورم صورت و دستها یا تمام بدن – درد زیر شکم یا درد مشابه درد قاعدگی و یا درد پهلوها – تنگی نفس و تپش قلب – استفراغ های شدید و مداوم و یا خونی – تب و لرز – تاری دید و سر گیجه- سردرد مداوم درد و ورم یک طرفه ساق پا و ران – زردی – ضایعات پوستی مانند ضایعات بیماریهای آبله مرغان و سرخجه – عفونت آبسه و درد شدید دندان

این خدمات در خانه های بهداشت ، مرکز بهداشتی درمانی شهر و روستایی توسط بهورز ، ماما و پزشک انجام می شود .

دانستنی هایی درباره اچ ای وی و ایدز برای زنان باردار

بیماری ایدز یک بیماری عفونی واگیردار است که عامل ایجاد آن ، ویروسی به نام اچ ای وی است. این ویروس به راحتی توسط مواد ضدعفونی کننده (الکل ، وایتکس و ...) و حرارت از بین می رود . سه راه عمده انتقال اچ ای وی عبارتند از 1- از طریق خون و فراوردهای خونی آلوده و یا استفاده از سرنگ و سوزن مشترک توسط مصرف کنندگان تزریقی مواد 2- روابط جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به اچ ای وی 3- از مادر مبتلا به اچ ای وی به کودک .انتقال ویروس از مادر مبتلا به اچ ای وی به کودک در طول بارداری ، زایمان و شیردهی صورت می گیرد ولی بیشترین احتمال انتقال در اواخر دوره بارداری و خصوصا" هنگام زایمان و دوران شیردهی اتفاق می افتد . برای پیشگیری از انتقال ویروس به نوزادان و کودکان ، به زنان مبتلا به اچ ای وی توصیه می شود حدالامکان باردار نشوند و یا پیش از تصمیم به بارداری حتما" به مراکز بهداشتی درمانی و مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه نمایند .

چگونه بفهمیم به اچ ای وی مبتلا هستیم یا نه ؟

در صورت بارداری یا تصمیم به بارداری ، برای تشخیص ابتلا به اچ ای وی با آزمایش تشخیصی سریع به راحتی می توان ابتلا به ویروس را تشخیص داد . در حال حاضر با تست تشخیصی سریع ، احتمال ابتلا یا عدم ابتلا به اچ ای وی حداکثر در 20 دقیقه در خون مشخص می شود . البته در صورت مثبت شدن این آزمایش باید آزمایش تاییدی انجام شود . می توان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی یا مراکز مشاوره بیماری های رفتاری این آزمایش را انجام  داد . مشاوره و انجام آزمایش در این مراکز رایگان و کاملا" محرمانه است .

 

تهیه و تنظیم : فریحه احمدی

کارشناس مادران مرکز بهداشت شهرستان روانسر

۲ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید